Величествен Х-Мен: Апокалипсис

Публикувано на 19. May, 2016 от в Кино и ТВ

Х-Мен: Апокалипсис

Новата предистория от кинопоредицата Х-Мен: Апокалипсис замайва със специални ефекти и интигуващ сюжет.

След изключителния успех на Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще, режисьорът Брайън Сингър издига поредицата до нови висоти в Х-Мен: Апокалипсис, където познатите ни герои се изправят срещу най-древния и могъщ мутант – Апокалипсис, в чиято роля е Оскар Айзък. Погребан в продължение на няколко хилядолетия, непобедимият и безсмъртен Апокалипсис се събужда през 1983 г. Той е разярен, че с неговият вид вече не се отнасят като с богове и събира най-силните мутанти, включително и загубилия вяра Магнито (Майкъл Фасбендер), за да унищожи човечеството и да създаде нов световен ред, където той ще царува. На пътя му за глобалното унищожение в епичен сблъсък с този привидно неуязвим враг застават Рейвън (Дженифър Лорънс), професор Х (Джеймс Макавой) и екип от млади обучаващи се мутанти.

Х-Мен: Апокалипсис

Не е лесна задача да продължиш след отлично приетият от критиката и публиката блокбъстър Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще. Още повече, че целта на създателите на филма е не само да съживят очакванията за този филм, но и да ги надминат. Беше истинско предизвикателство да представим история, която да може да надмине Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще по отношение на мащаба и залога на филма, отбелязва сценаристът и продуцент Саймън Кинбърг.

Творческият пробив идва с решението да се появи нов антагонист и това да е най-мощният мутант злодей в цялата вселена на Х-Мен. Апокалипсис представлява заплаха от космическа величина и това чувство за мащабност много допадна на режисьора Брайън Сингър и на мен, добавя Кинбърг.

Разбира се, решението да включи този герой от страна на Сингър е решаващо. Той преоткри на комикс жанра още с дебюта си с Х-Мен през 2000 г., и последвалия X-мен 2 през 2003 г. С тези филми, и след това години по-късно с Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще, Сингър безпроблемно възпламенява задвижваната от героите сплав от драма, научна фантастика и екшън приключение.

Сингър специално е притеглен от самоопределянето на Апокалипсис за бог. Бях завладян от идеята за могъществото на древен мутант и какво той би си помислил, ако е роден преди 20 000 или 30 000 години. Разбира се, че ще си помисли, че е бог и ще се държи като такъв. И хората също ще гледат на него и ще го възхваляват като бог.

Апокалипсис вярва, че е негова отговорност да построи ново общество и да премахне вроденото човешко варварство. През хилядолетията той го е правил многократно, например във Вавилон, Аркадия, Шумерия – бил наричан с имена на различни богове през отделните си животи.

Брайън се разрови надълбоко в историята, за да внесе този невероятен злодей от древната история., казва продуцентът Хъч Паркър. Наистина много преди светът да е бил наясно със съществуването на мутанти, Апокалипсис е властвал като бог. Всъщност той възприема себе си не само като бог, но смята че е бог, казва още Кинбърг. Това е много благодатна идея за образ на злодей. В този филм борбата не е между хора и мутанти, каквато сме виждали досега; това светът, какъвто Апокалипсис си представя, в който оцеляват само силните.

Той е заплаха, различна от всичко известно досега на Х-Мен, допълва Паркър. Апокалипсис е много могъщ и древен и в същото време не от този свят.

Като се има предвид представата на Апокалипсис за световно унищожение, не е изненадващо, че това е визуално най-амбициозният филм за Х-Мен. Ние не само пътуваме по света, но говорим за възможен край на земята, а може би и край на Вселената“, казва операторът Нютън Томас Зигел, който е работил съвместно със Сингър в три филма за Х-Мен, както и в Обичайните заподозрени, Операция: Валкирия и Прилежен ученик.

Кинозрителите за първи път зърнаха Апокалипсис в сцената след финалните надписи на Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще, където тогава младият мутант строи пирамиди телепатично, докато работниците се кланят в краката му.

5000-годишното отсъствие на Апокалипсис започва, когато цивилизацията е в своя апогей; и се разбужда когато е в относителния си упадък. Когато се появява отново в Кайро през 1983 г. след хилядолетната си дрямка, Апокалипсис е шокиран и отвратен от упадъка на цялата планета – колите, шумът, замърсяването, от всички признаци на провалил се свят, който той трябва да се очисти. Мисията му е да изтреби слабите и да изгради нов свят за оцелелите.

Това е време на конфликт, на война и разрушение, отбелязва Сингър. Апокалипсис вижда една цивилизация, която отчаяно има нужда от прочистване. Хората се кланят на фалшиви идоли, боготворят парите, разполагат с ядрени оръжия, които им дават лъжливо усещане за мощ. Апокалипсис не одобрява този свят. Затова иска да сложи край и да започне всичко отначало, като преправи Земята по своите виждания.

Израсналият през осемдесетте години Кинбърг разбира как този период е белязан от излишъка. Това се вижда във модата на прическите, дрехите, автомобилите… През 1983 г. Апокалипсис се събужда и от съвършенството на древноегипетската култура попада в едно свръх-населено общество, което живее в замърсена среда и под заплаха от ядрен конфликт, – казва той. – Така че мотивацията му е разбираема, макар методите и целите му да са крайни.

Оскар Айзък, който поема ролята на Апокалипсис, нарича героя си съзидателната и разрушителна сила на тази земя. Когато нещата западат и няма място за развитие, както изглеждат отстрани 80-те години, той унищожава цивилизацията и създава нова.

Сингър обмисля вариант (който по-късно отхвърля) персонажът да бъде физически огромен, поне за по-голямата част на филма. Ще го видите как нараства и се извисява на всички и всичко, ще имате това удоволствие, – уточнява той. – Но аз почувствах, че Апокалипсис е необходимо да прояви своята сила на убеждаване. Ето защо вместо просто да го облека в дигитален костюм и да го допълня с компютърни ефекти, аз се насочих към изтънчен и внушителен актьор като Оскар. Във филма се случват доста зрелищни неща, но за мен е важно да предам чувството за реалност, зрителят да се убеди, че Апокалипсис е физическо същество. Никога не съм искал талантът на актьора да бъде загубен сред специалните ефекти.

Ролята изисква съпоставяне на жестокост, насилие с необичайна хуманност. Това е деликатен баланс, който Айзък поддържа, благодарение на съвършените си умения. Паркър споделя: Оскар притежава такава автентичност и драматична целокупност, че наистина през цялото време бе една от котвите на филма. Във филма действието се завърта около неговият персонаж.

През 1983 г. светът е претърпял и промяна в отношението си към мутантите. Тази следващ етап от еволюцията на човека вече е приета от повечето хора, но не от всички, благодарение на героизма на Рейвън/Мистик, която в Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще предотврати убийството на президента на САЩ и войната между мутанти и хора.

Рейвън, променливата синекожа имитаторка, се бори са се приеме такава каквато е и търси истинското си предназначение. В годините преди Х-Мен: Апокалипсис, тя се е опитва да остане скрита от света, неприемайки славата си като лице на надеждата за промяна към нов, интегриращ мутантите свят. Тя се съпротивлява да носи тежестта на този етикет, и чувства че голяма част от миналото й не дава основание на света да я възприема като герой.

Сега, Рейвън живее по собствени правила и работи самостоятелно като таен мутант спасител, който се бори срещу останалите случаи на човешка експлоатация върху мутанти и спасява онези, които все още са преследвани.

В тази история героинята е в по-голяма степен Рейвън, отколкото Мистик, защото тя не може да бъде истински мутант в свят, който не възприема изцяло мутантите, казва носителката на Оскар Дженифър Лорънс, който се появява за първи път в тази роля в Х-Мен: Първа вълна и след това в Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще. След събитията от предишните филми тя предимно е Рейвън, така че никой не знае, че тя е този мутант. Когато я срещаме в този филм, тя води живот под прикритие като Рейвън.

Мисията на Рейвън да помага на мутантите, когато е възможно, предопределя ролята й на лидер на Х-Мен във внушителната битка с Апокалипсис. Но преди това тя се завръща при двамата мъже, които са й най-близки и с които споделя сложна и развиваща се история: Чарлс Ксавие (известен още като професор Х) и Ерик Леншър (Магнито). Рейвън и Чарлз са заедно от дълго време и са били част от първоначалния отбор Х-Мен. През последните години те се отдалечават, разделени едновременно от разстояние и философии.

Когато те се събират отново, възгледите на Рейвън са в противоречие с тези на Чарлс. Тя все още не вярва, че хора ще приемат мутантите и вижда нещата много по-мрачни от него, обяснява Сингър. Така че Рейвън конфронтира с Чарлз. Той няма намерение да формира бойни отряди от какъвто и да е вид. Те имат противоположни гледни точки за света през последните десет години и как да бъде ръководена формацията от Х-Мен.

Когато се срещаме Чарлз в Х-Мен: Апокалипсис, той отново се е посветил на изграждането на Училище за надарени деца, където в безопасност мутантите да се обучават как да контролират своите сили. В контекста на вселената на Marvel, Кинбърг счита Училището на Ксавие за радикална идея. Това е човек, който събира един куп деца, обучава ги в „Опасната стая“ в мазето си, облича ги в костюми и те обикалят света за да спрат злото и несправедливостта. Вместо да се притесняваме от тази идея, ние искахме да я изследваме и да приемем колко радикални са всъщност Х-Мен, обяснява той.

Най-голямата дарба на мощния телепат Ксавие, казва Джеймс Макавой, който отново влиза в ролята на професор Х, е неговата емпатия и способността да му да учи другите. Събитията от последния филм са го направили още по-отговорен и той вярва, че има надежда.

Оптимизмът и надеждата на Ксавие през 1983 г. са направили 180-градусов завой от отчаяния герой, който беше в Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще. Той е заобиколен от брилянтни млади ученици и сега е в състояние да погледне по друг начин на някогашните предразсъдъците, страх и омраза, които задържат развитието на света, казва още Макавой. Но мисленето му претърпява поредната еволюция след като Апокалипсис повежда господството си на терор и разрушения. Най-големите страхове на Ксавие започват да излизат на повърхността и той трябва да осъзнае реалността на свят, управляван от ръцете на зъл мутант, добавя Макавой. В някои отношения той трябва да стане по-боен и нападателен – да стане като Магнито.

Макавой се позовава, разбира се, на най-близкия приятел и яростен съперник на Ксавие, когото най-накрая живее в мир. След провала на опита си да убие президента на САЩ в края на Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще, Магнито е изчезнал, неговото мълчание и отсъствие са от полза за развитието на интеграцията на мутантите в обществото.

Десетилетие по-късно в Х-Мен: Апокалипсис той се е отказал от пагубните си действия, казва номинирания за Оскар актьор Майкъл Фасбендер, който отново поема ролята на другият водещ мутант. Магнито води спокоен живот в малък град в Полша. Той има жена и малка дъщеря и работи в местната фабрика за стомана. Но след трагична конфронтация с местните власти, спокойният живот на Магнито е съсипан и сърцето му е разбито.

Магнито избира да имитира живота на родителите си, които живеят и работят в родината си, Полша, казва Сингър. Но се случва ужасна трагедия, която го опустошава и предизвиква апокалиптичен обрат.

За пореден път изпълнен с гняв и отмъщение, Магнито е става уязвим към предложението на Апокалипсис да се присъедини към него като един от Четиримата Конника. Вдъхновен от библейската визия на Четирима Конника, които отприщват божието унищожение на света, Апокалипсис събира четирима изключително силни мутанта, за да постигне целта си. Фасбендер казва, че това са мутанти, които са които са живели в изолация и са били отлъчени от обществото или тормозени.

През 1983 г. това са: Магнито, Сайлок, Архангел и Буря. Сайлок (в ролята Оливия Мън) е мощен телепат и обучена нинджа убиец. Тя е бодигард за Калибан, подземен бос, преследващ мутанти. Апокалипсис усеща силата на Сайлок и я убеждава да се присъедини към неговата кауза. Тя е очарователен персонаж, казва Мън. За разлика от другите й себеподобни, които погубват само когато се налага, Сайлок винаги се наслаждава на убийството, или поне не й е проблем да го извърши.

Мън, която е фен на комиксовата героиня, казва, че Сайлок винаги е имала независимо поведение – тя е квалифициран боец, силна и жестока. Макар и отрицателен образ, тя представлява истинската женска сила.

Буря (чието име във филма е Ороро Монро) е сираче, отраснало като крадец из улиците на Кайро. Актрисата Александра Шип е в ролята на мутант, който притежава дарбата да контролира всички аспекти на времето. Буря може и да лети, благодарение на способността си да контролира аеродинамичните течения. Преди да се превърне в един от най-стойностните лидери на Х-Мен, в този филм Буря се бори с вътрешната си идентификация и благодарение на тази несигурност Апокалипсис успява да я убеди да се присъедини на негова страна.

Тази Буря е по-безразсъдна и контролирана от емоциите си от героинята, която познаваме от предишните филми за Х-Мен с участието на Холи Бери, казва Шип. Тя е объркана и не знае коя иска да бъде. Липсата на възможности я води до присъединяването й към модерните конници на Апокалипсис.

Четвъртият конник е Архангел, чиято мутация го е дарила с големи крила и способността да лети. Неговите ловкост, сила и рефлекси го правят смъртоносен противник при ръкопашен бой.

В Х-Мен: Апокалипсис след тежка повреда на крилата, Архангел се е превърнал в гневен пънкар. Той е пиян и много объркан млад мъж, който оцелява благодарение на инстинкта си. Когато го виждаме за първи път на екрана, той е шампион на нелегалните боеве в клетки в Източен Берлин. Архангел е привлечен от Апокалипсис, който му дава възможност да канализира гнева си като се присъедини към неговите Конници. В негово лице древният и могъщ мутант намира верен последовател, който търси причина да живее, а не само причина да убива. В замяна на неговата преданост, Апокалипсис поправя Архангел и от новите си неразрушими метални крила той вече може да изстрелва смъртоносни прорязващи снаряди.

Бен Харди, който е в ролята на Архангел, знае че героят му е сред най-дългоочакваните образи от феновете, и работи усилено, за да му вдъхне живот. Част от това е специален режим на обучение и амбициозни тренировки. Харди се занимава в залата шест дни в седмицата и следва строга диета, за да изглежда „като свръхчовек“. Харди се обучава за летящите сцени да изпълнява много сложна каскада с помощта на телени жици. Намирах се на 10 метра височина във въздуха и се спусках стремглаво надолу, сякаш по цял ден се возех на скоростно влакче, спомня си Харди.

Докато Апокалипсис събира своята конница, Чарлс обучава и тренира младите си ученици. Когато гнева на развилнелият се супермунтант засяга дома му, младите мъже и жени се налага да порастат бързо; както Рейвън им казва: Вие вече не сте ученици, вие сте Х-Мен.

Много от тези герои са познати на публиката, но в този филм те са представени като младите превъплъщения на емблематичните фигури от оригиналните филми Х-Мен.

Джийн Грей (Софи Търнър) притежава две свръх умения – телепатия и телекинеза. Но когато е тийнейджър, силите на Джийн са извън контрол и тя трябва да ги обуздае за собствената си безопасност и за безопасността на другите студенти в училището. Разпознавайки нейния потенциал, Чарлз я взима под крилото си, както се случи и с Рейвън (в Х-Мен: Първа вълна). Макавой казва, че Чарлз и Джийн имат силна връзка, защото той разбира колко е трудно да включваш и изключваш способностите си.

Дори и с помощта и опекунството на Чарлз, приспособяването на Джийн е трудно. Тя се чувства отчуждена от всички, казва Търнър. Въпреки че се намира се в училище за мутанти, тя все още не може напълно да контролира силите си и другите ученици или се страхуват от нея, или смятат, че е изрод.

Нещата започват да се променят, когато Джийн се запознава със Скот Самърс (в ролята е Тай Шеридан) и започват връзка, която й дава вдъхновение да разцъфти. Кинбърг казва, че това е началото на тяхната любовна история.

За да овладее силата си, която му позволява да изстрелва с поглед мощни взривове, Скот (известен още като Циклопа) трябва да носи изработени по поръчка рубинени кварцови очила. И въпреки че фенове знаят, че Скот е предопределен да се превърне в лидер на Х-Мен, през 1983 г. той е много по-различен. Мършав, непохватен и изпълнен с тийнейджърски тревоги, Скот се чувства притеснен през цялото време от присъствието на неговия по-голям брат Алекс (Лукас Тил), известен също като Хавок, когото зрителите познават от Х-Мен: Първа вълна.

И Скот, като голяма част от младите мутанти, първоначално си мисли, че не се вписва в училището. Той има доста рязко чувство за хумор, казва Шеридан, но отбелязва, че Джийн бързо променя мрачното му излъчване. Скот и Джийн имат малко неудобна, леко провокативна и флиртуващи първа среща, която поставя основата на тяхната силна и важна връзка.

Ханк МакКой / Звяр проектира и изработва за един работен ден специалните очила на Скот, които най-накрая му позволяват да контролира силата на оптични взривове. Ханк е изключителен гений, които когато се превърне в Звяр се сдобива с необичайна жестокост, сила, бързина и ловкост.

Ханк също е прекарал последните десет години да помага за възстановяване и отваряне отново на училището на Ксавие. Никълъс Холт, който е в ролята на Звяр споделя: Ханк продължава да изобретява джаджи и машинарии, подобрява Серебро и изгражда свръхзвуков, взривоустойчив самолет. Той е щастлив да бъде учител и да е заобиколен от млади мутанти.

Останалите ученици са Питър Максимоф / Живака, който е надарен с изключителна скорост. Той е едно от най-големите открития на Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще, със зашеметяващата сцена, където Живак минава през стените в кухнята на Пентагона, изравнен със земята, като част от успешния опит за освобождаване на Магнито от привидно непревземаемия затвор.

Публиката никога досега не е виждала нещо подобно във филм. Но една друга негова сцена в Х-Мен: Апокалипсис надминава всички очаквания. Забавното в новата сцена се дължи на философията на Живак, че той може да се движи толкова бързо, че да побере дейността си за цял ден в едно мигване на очите., казва отговорникът за визуалните ефекти Джон Дикстра. Актьорът Ивън Питърс, който отново е в ролята на скоростния мутант, споделя: За Живака и за останалите времето тече по различен начин. Той умее да се движи толкова бързо, че времето сякаш спира, но за него продължава да тиктака.

Заснемането на новата сцена изисква използването на различни камери, които снимат с различна скорост, понякога с повече от 3200 кадъра в секунда. Неподвижните изображения също са включени в композицията. Това е двуминутна сцена, която ни отне над два месеца работа, въпреки че използвахме най-модерната и съвременна технология. – казва Сингър. – Настроението е различно от сцената в предишния филм, може би дори е леко натъжаваща, но определено е уникална.

А някои неща така и не се променят: мутанти живеят открито сред хората вече цяло десетилетие, но Живака продължава да живее в мазето на майка си. Той е малко депресиран, казва Питърс. Стаята му е вече не е толкова разхвърляна, но Живака продължава да търси някой, с когото си мисли, че има специална връзка.

Другият новак в училището за надарени деца е Кърт Вагнер / Нощна сянка, чийто демоничен външен вид, синя кожа, жълти очи и дълга, бодлива опашка, го правят аутсйдер преди появата на свръхсилите му, които включват нечовешка бързина и телепортация (с придружаващия „Пуфф!” звук). Нощна сянка е представен като срамежлив, емоционален и наивен младеж, който в същото време е изключително мъдър и ненатрапчив пророк. Ролята е поверена на Коди Смит-МакФий (Възходът на планетата на маймуните) и младият актьор вярва, че тези качества на героя му ще резонират в публиката.

Новото попълнение на вселената на Х-Мен във филма е и Джубилейшън Лий / Джубили, изиграна от актрисата Лана Кондор. Джубили притежава способността да изстрелва пиротехнически енергийни взривове от ръцете си и е известна с неизменното си дълго жълто палто. Тя е на 18 и все още се опитва да порасне и да се забавлява, като прекарва повечето си време с Джийн, Скот и Нощна сянка. Кондор отбелязва, че героинята й се вписва перфектно в духа на 80-те години. Тя има забавно поп излъчване и подобно на много хора на нейната възраст – мутанти или не – е запалена по видеоигрите.

Водена от стремежа си да спре Апокалипсис, към Х-Мен се присъединява агент Мойра МакТагърт от ЦРУ. Мойра е бивша любов на Чарлз Ксавие от 1962 г. Но Професор Х е изтрил паметта й за времето, когато са били заедно, за да я предпази от атаките на анти-мутантските организации.

Роуз Бърн, която отново поема тази роля след Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще, отбелязва, че въпреки загубата на паметта си, Мойра запазва силна връзка с приятелите си. В някои отношения тя изгнаник, казва Бърн. Мойра е силен симпатизант и застъпник на мутантите, но битката срещу Апокалипсис е неин приоритет. Все пак актрисата изпуска лек намек за възобновяване на връзката на героинята й с Чарлз. Той й дава най-големият дар… и замлъква с усмивка.

Друг герой във филма, който е на коренно противоположна позиция от Мойра е Уилям Страйкър, военен специалист и учен, чиято цел е унищожаването на мутанти. Той е готов да стигне до крайности в стремежа си да предотврати това, което според него в екзистенциална заплаха за човечеството. Джош Хелман отново поема тази роля: Страйкър прави това, което чувства, че е необходимо да се спаси страната си. Проблемът е, че притежава такава непреклонна вяра в правотата си, че е сляп за цената, която трябва да заплати.

Докато поставя финалните щрихи на X-Men: Апокалипсис, Сингър отбелязва, че усилията му като режисьор на предишния Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще са били изключително удовлетворяващи, но новият филм е още по-значим в няколко аспекта. По отношение на мащаба и визията, това е много по-голям филм. В Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще имаше пътуване във времето, няколко роботи, но най-вече нападения! А тук има заплаха за глобално унищожение, богоподобни герои … това е много по-голям филм. Но никога това не е за сметка на душата на героите, тяхната лична история винаги е била на първо място и ние се стремим да не променяме приоритетите, защото е от огромна важност за духа на Х-Мен. И със сигурност мога да гарантирам, че този път Х-Мен: Апокалипсис е още по-голям спектакъл!

Х-Мен: Апокалипсис
Х-Мен: Апокалипсис
Х-Мен: Апокалипсис
Х-Мен: Апокалипсис
Х-Мен: Апокалипсис
Х-Мен: Апокалипсис
Х-Мен: Апокалипсис
Х-Мен: Апокалипсис

Х-Мен: Апокалипсис е в българските киносалони 3D, IMAX 3D, 4DX и Dolby Atmos от 20 май 2016 г., разпространяван от Александра Филмс:

Етикети: , , , ,

Този сайт използва „бисквитки“ от Google за предоставяне на услугите в него, за персонализиране на рекламите и за анализ на трафика. Информацията за ползването му от ваша страна се споделя с Google. С използването на този сайт вие се съгласявате с употребата на „бисквитки“.