Витамини и минерали, които не ни достигат в организма


портокал

Кои витамини най-често не достигат в организма ни?

В изследване, проведено в САЩ, 77% от американците не приемат достатъчно няколко полезни витамини и минерали, които са изключително важни и необходими за здравето ни, пише списанието Man’s Health.

Предполагаме, че тези витамини вероятно недостигат и на българите, затова ви предлагаме списък с тях:

Витамин D:
сардини
Витамин D е важен за активиране на имунната система срещу сериозните инфекции. Той необходим на човешкия организъм за абсорбирането и оползотворяването на калция и фосфора и помага за нормалното израстване на зъбите и костите. Изследване показва, че хората с недостиг на витамин D са 80% по-застрашени от сърдечен удар, защото този витамин възпрепятства карцирането на артериите. Той се получава по естествен път от утравиолетовите слънчеви лъчи, които намаляват през зимата. Изследване на учените от университета в Бостън показват, че в този период 36% от младежите страдат от липса на витамин D. Можете да си направите изследване на кръвта за неговото количество в организма ви. Необходимо е да имате над 30 нанограма на милилитър. По принцип можете да си набавяте чрез допълнителното му приемане на капсули или в храни като сардини и други тлъсти риби.

Магнезий:
бял боб
Магнезият повдига самочувствието и настроението. Ако той липсва в организма, ние се чувстваме по-тревожни, по-нервни, по-раними и чувствителни. Магнезият участва в над 300 процеса в организма ни. Проучване, публикувано в Journal of the American College of Nutrition, е установило, че липсата повишава риска от сърдечни заболявания. Магнезият засилва дейността на мозъка и силата паметта, твърдят китайски учени от университета Синхуа в Пекин. Изследване на Медицинският университет в Южна Каролина, САЩ, пък показва, че хората приемат средно само 80% от необходимата дневна доза магнезий – 400 милиграма. Без достатъчно магнезий, клетките нямат възможност да произвеждат енергия, допълват те. Затова се препоръчват храни, богати на магнезий като бял боб, спанак, броколи, скариди.

Витамин B12:
сьомга
Витамин В12 помага за образуването на червените кръвни телца и е полезен за нервната система. Британско проучване показва, че количествата на този витамин намаляват при възрастните хора и това се отразява на дейността на мозъка им. Необходимата дневна доза от витамин B12 е 2.4 милиграма. Продуктите, от които може да се набави са сьомга, яйца, риба, телешко месо и млечни продукти. Достатъчно е да пием чаша естествено прясно мляко сутрин, а само ако нивото на витамин B12 е под минимума, тогава да взимаме допълнителни добавки.

Калий:
авокадо
Ниските количества калий в кръвта е опасна за сърцето, защото без него сърдечния мускул функционира мързеливо. Калият помага също за разграждането на глюкозата и създаването на енергия за организма. Проучване показва, че младите хора поемата едва 60-70% от необходимата дневна доза, която е 4700 милиграма. Половин авокадо съдържа около 500 мг калий, а един банан – около 400 мг. Ако не обичате плодове – можете да ядете по един голям картоф, който съдържа около 1600 мг.

Йод:
кисело мляко
Йодът е необходим за производството на хормоните T3 и T4, които спомагат за изгарянето на калориите. Това означава, че йодът помага за намаляване на килограмите и носи енергичност. От йод се нуждае не само щитовидната жлеза, а и мозъка. Специалисти по храненето от Университета в Мюнхен препоръчват на бременните да поемат йод за по-умно бебе. Анализът на солта в магазина показва, че производителите през последните четири десетилетия все по-рядко и все по-малко йодират солта, която продават в магазините, сочи проучване на Университета в Тексас. За набавяне на допълнително йод се препоръчва естествено прясно и кисело мляко, защото животновъдите дават необходимата за организма йодирана сол на животните, а елемента се прехвърля в млякото им. Достатъчната дневна доза може да бъде набавена с кофичка естествено кисело мляко или с две яйца.

Снимки: портокал: Ан Ки; сардини: Алвесинес; бял боб: morguefile.com; сьомга: Робърт Оуен-Уол; авокадо: Брибс; кисело мляко: Zdraven.bg