Витамин D срещу ревматоиден артрит




парк

Витамин D помага в превенцията на ревматоиден артрит.

Поддържането на здравословни нива на витамин D може да помогне за превенцията на ревматоиден артрит, смятат учени.

В изследване на Университета в Бирмингам, Англия, е разгледана реакцията на имунни клетки в кръв, взета от възпалени стави на хора с артрит, на т. нар. витамин на слънцето.

Учените са установили, че тъканта, която не е била засегната от болестта, реагира благоприятно на витамин D, което е знак, че той би могъл да бъде ефективен в превенцията на развитието на ревматоидния артрит.

Ефектът на витамин D обаче отслабва щом веднъж се появи заболяването, което означава, че в такъв етап вече ще е необходима по-висока доза, която да се комбинира с противовъзпалителни агенти като стероиди.

Според проф. Мартин Хюисън, съавтор на изследването , липсващата част от него е тази за количеството, което е необходимо за преодоляването на болестта. Той допълва, че за предотвратяването на възпалителни заболявания може да е необходимо по-голямо количество витамин D, а по отношение на ревматоидния артрит това е сигурно.

В сравнение с кръв от същите пациенти, имунните клетки от възпалените стави са много по-малко чувствителни на активен витамин D, посочва професорът, цитиран от агенция БГНЕС.

Това колко витамин D е необходим за борба с ревматоидния артрит ще бъде обект на нови изследвания от авторите, които също така искат да проучат защо състоянието води до загуба на чувствителността към витамина и дали той има същия ефект върху други подобни болести като множествена склероза и болест на възпалените черва.

Въпреки заключенията на учените, съавторът на изследването д-р Луиза Джефри предупреждава, че само прием на витамина няма да е достатъчен за пациентите, които вече страдат от артрит.

Вместо това може да са необходими много по-високи дози витамин D или дори ново лечение, което да заобиколи и регулира липсата на чувствителност към витамин D на имунните клетки в ставата, посочва тя.

Zdraven.bg припомня, че най-добрият и лесен естествен източник на витамин D са слънчевите лъчи. По-трудно витамин D се набавя чрез храните, сред които са риба и хайвер, гъби, телешко месо, прясно мляко.

Снимка на слънчев парк: Сумана Ханом