В отпуска не мислете за работа




в отпуска

Не мислете за работа по време на почивка и за почивка, когато сте на работа!

За да не изпитвате гняв за изгубеното време, не мислете за работа на почивка и за почивка на работа.
Това съветва психологът Светослав Фингаров, който коментира за агенция БТА как най-пълноценно да ползваме времето за почивка и лесно да се адаптираме на работното място след отпуск.

Трябва да сме отдадени на това, което правим – ако е почивка, да е пълно откъсване от ежедневието, ако е работа, да е работа. Това е начинът да се преодолее непрекъснатата тревога, смята Фингаров.

Според него разминаванията между очакванията за добро прекарване и реалността могат да доведат както до гняв за пропиляното време, така и до потиснатост, нервна напрегнатост, отчаяние, умора, изтощеност, избухливост, изблици на ярост. Това е причина за влошаване на взаимоотношенията в семейството и на работното място между колеги, посочи психологът.

Светослав Фингаров съветва за пълноценна почивка да не разчитаме само на отпуската. По думите му много по-важно е умението да направим балансирано ежедневието през цялата година, така че между работните ангажименти и свободното време да има здравословна връзка.

Необходимо е да се редуват и по-леките работни задачи, които позволяват гъвкавост и свобода, с такива, които са по-отговорни и искат повече концентрация. Тази гъвкавост води до баланс в живота като цяло, смята психологът.

Пътят към здравословната почивка

Според психолога пътят към здравословната почивка е по-честото излизане в отпуск. Най-хубавият вариант е да бъдат осигурени няколко по-краткотрайни почивки през цялата година. Доброто планиране и балансът между работа и развлечения са важни и не могат да се компенсират само от една по-дълга отпуска, категоричен е Светослав Фингаров.

Дългият отпуск дава възможност за по-пълно отдалечаване за определен период от време, но по-честите почивки осигуряват чувството за разнообразие и бягство от предвидимото и повтаряемото.

Психологът смята, че по време на почивка хората трябва да се абстрахират от социалните мрежи, както и от контакти с непознати, които могат да ги натоварят. Добре е да бягат и от вълните негативна информация в общественото пространство, които стресират и депресират.

Депресията след ваканция

Стресът след завръщане от отпуск засяга много хора по света, а леките форми на депресия са почти неизбежни, коментира Светослав Фингаров. Последиците от този стрес са не само психически, но и физически.

Завръщането към ежедневната повтаряемост в работата доста често продължава с дни, дори седмици, и се стига до момент, в който се оказваме затрупани със задачи, а още тъгуваме за отпуската и не сме си възвърнали мобилизацията за работа. Така нормализирането на ситуацията става много по-трудно.

Психологът съветва за избягване на напрежението хората да си оставят по един ден за адаптация в началото на почивката и един преди завръщането на работа.

Той цитира препоръки на други негови колеги – изследователи, които се занимават с организационна психология, според които за по-лесна адаптация на работа е необходима точност – пристигане навреме на работа, което създава усещането, че всичко е под контрол и ни позволява да си тръгнем навреме.

Тръгвайте си навреме от работа с чувството за свършена работа

Психолозите съветват хората да се научат да си тръгват навреме от работа, когато са приключили задачите. По думите на Фингаров България е една от страните, в които хората прекарват много време на работното място с ниска продуктивност. Не е нужно да губим време в безсмислено присъствие и симулиране на работна дейност, допълни психологът.

Постваканционният синдром включва усещането, че живеем само за работата и за другите. Затова е нужно и след почивката да продължим да отделяме повече време за себе си и близките си.

Сред съветите за по-лесна адаптация е и повече сън. Осем часа работа, осем часа свободно време и осем часа сън са ключът към доброто себеусещане. Да се върнем в рутината в работата, не означава да се преместим да живеем в офиса, допълни Светослав Фингаров.

Ако хората успеят да организират добре дните за почивка, ще успеят от една страна да прекарат пълноценно времето си с най-близките; да посетят нови места, интересни туристически дестинации, театрални и музикални спектакли.

От друга страна след добре прекарана отпуска, те се завръщат на работните си места по-креативни с нови идеи; по-мотивирани за работа, допълни Фингаров.

По тази причина психологът съветва мениджърите да не отказват почивка, но отрано да обсъдят с персонала организацията на отпуските, за да не се превръща лятната почивка в повод за допълнителен стрес както за ръководството на фирмата, така и за работниците.

Zdraven.bg поздравява всички за добро настроение със специална колекция от над 30 български песни за любимото лято:


Снимка: rawpixel.com