Гъби на слънце събират още витамин D


гъби печурки

Изложените на слънце гъби са допълнителен естествен източник на полезния витамин D, твърдят учени.

Гъби, изложени на слънце, осигуряват толкова количество от полезния витамин D, колкото приемането на хранителни добавки, установи американско изследване.

Гъбите съдържат формата на витамин D, известна като витамин D2, която се съдържа в растенията. Учените препоръчват гъбите да се изваждат от търговската им опаковка от магазина и да бъдат оставени на слънце за половин час преди консумирането им, защото така събират повече витамин D.

Подобно на кожата на човек, гъбите превръщат ултравиолетовите лъчи от слънцето във витамин D и продължават да правят това, дори след като бъдат откъснати.

Витамин D е от ключово значение за имунната система, силата и здравината на кости и зъби и удвояването на елемента калций в организма.

За целите на изследването 30 души получавали всеки ден в продължение на 12 седмици по една капсула, съдържаща или 2000 единици витамин D, или изложени след бране допълнително на слънце гъби на прах с високи нива на витамин D. В края на изследването учените установили значителни разлики в нивата на витамин D на участниците.

Резултатите доказват, че приемането на гъби, които са били изложени на ултравиолетови лъчи и съдържат витамин D2, са добър източник на витамина и подобряват нивата му в организма на здрави възрастни, заяви авторът на изследването д-р Майкъл Холик, цитиран от агенция БГНЕС. Той допълни, че гъбите продължават да произвеждат витамин D, дори след като бъдат откъснати, ако бъдат поставени пряко на слънчева светлина.

Учените съветват потребителите да изваждат гъбите от опаковката след покупка и да ги слагат навън между 10 и 15 ч през деня за 60 минути в края на пролетта и през летните месеци.

Според анализ на Администрацията по храните и лекарствата на САЩ FDA съдържанието на витамин D2 в суровите гъби е от 0.1 до 0.3 микрограма на 100 грама гъби, а при изложенита на ултравиолетова светлина това съдържание нараства на от 11.2 до 31.9 микрограма.

На възрастните се препоръчва да приемат максимум 2000 единици от витамин D ежедневно. Една порция изложени на слънце гъби осигурява около 400 единици, но по-голямата консумация може да увеличи нивата на витамина, подобно на хранителните добавки.

Готвенето не се отразява на нивата на витамин D, заяви д-р Холик. Според друго проучване при готвене витамин D се намалява на 40-90% от оригиналното съдържание, в зависимост от начина на приготвяне на ястията, се съобщава в анализ, публикуван в изданието Food Chemistry през 2014 г.

Препоръчителната минимална дневна доза витамин D e 15 микрограма, посочва в указанията Европейската агенцията по безопасност на храните ESFA за дневния прием на витамин D.

Снимка на печурки: Дирк Цийгенер