Естествени източници на витамин Е




семки

Представяме полезен списък на естествени източници с високо съдържание на витамин Е.

Витамин Е е мастно разтворим витамин, представляващ важен антиоксидант. Съществуват осем различни изомера, които се отличават по своята биологична активност и функция за организма.

Витамин Е е мощен антиоксидант, който предпазва клетките от вредните молекули, известни като свободни радикали, това е важно за имунитета. Полезна функция на витамин Е е, че поддържа здрави кръвоносни съдове и съсирва кръвта, когато се порежете. Осигурява нормалното кръвосъсирване и зарастване на раните, като намалява вероятността от оформянето на белег.

Като антиоксидант витамин Е предпазва мембраните на клетките от натрупване на токсични продукти каквато е например млечната киселина. Недостигът му е причина за получаване на анемия. Той предпазва другите мастноразтворими витамини от окисляване, като спомага усвояването на витамин А.

От витамин Е зависят репродуктивните способности на организма. При недостатъчност настъпва инфертилитет, т.е. дори да настъпи бременност, което е изключение, тя може да се загуби. Витамин Е участва в процесите на овулация и зачатие. Той има отношение и към мъжкия инфертилитет, тъй като променя епителните тъкани на тестисите.

Витамин Е подобрява цикрулацията на кръвта, необходим е за регенерация на тъканите, има положителен ефект при предменструалния синдром и се използва при фиброзни заболявания на гърдите.

Витамин Е забавя стареенето и предотвратява появата на пигментация на кожата с възрастта.

Витамин Е понижава също високото кръвно налягане.

Основните функции на витамин Е са да защитава клетъчните структури от свободните радикали, да възпрепятства образуването на тромби, участва в синтеза на хормони, поддържа имунитета, има антиканцерогенен ефект и осигурява нормалното функциониране на мускулатурата.

Като цяло витамин Е може да играе важна роля при предотвратяването или лечението на заболявания като акне, Алцхаймер, Паркинсонастма, атеросклероза, рак на гърдата, диабет, епилепсия, подагра, Базедова болест, мъжки стерилитет, макулна дегенерация, менопауза, мигрена, множествена склероза, псориазис, ревматоиден артрит, катаракта и др.

Макар масло от пшеничен зародиш да съдържа повече витамин E, отколкото всеки друг източник на храна, повечето хора ще го намерят по-лесно в слънчогледовите семки или бадемите. Препоръчителната дневна доза е 20 мг. В 30 грама слънчогледово семе има7.4 мг витамин Е, което е 37% от дневната доза, а 30 грама бадеми съдържат 6.8 мг витамин Е или 34% от дневната доза. Витамин Е се открива също в животинско и растително масло, както и в зехтин и олио.

Други добри източници на витамин Е в 100 грама продукт са:
чили на прах – 38 мг;
лют червен пипер – 29 мг;
къри на прах – 25 мг;
сурови лешници – 15 мг;
сушен босилек – 11 мг;
сушени кедрови ядки – 9 мг;
сушен магданоз – 9 мг;
млян карамфил – над 8 мг;
сурови фъстъци – над 8 мг;
сушена мащерка – над 7 мг;
сушен бразилски орех – над 5 мг;
млян синап – над 5 мг;
сушени водорасли – 5 мг;
мляна куркума – над 4 мг.

Снимка: Валдемар Фишмен