Естествени източници на витамин B4




жълтък

Представяме полезен списък на естествени източници с високо съдържание на холин, известен също като витамин B4.

Витамин В4 e водоразтворим витамин от групата B и оказва влияние върху обмяната на мазнините и протеините в организма. Холинът е добро средство за изгаряне на мазнини и ако количеството му в тялото не е достатъчно, е възможно натрупване на излишни килограми.

Витамин В4 поддържа цялостта на клетъчните мембрани, защото е ключов компонент на много мазнини, съдържащи се в техните структури. Тъй като клетъчните мембрани са почти изцяло съставени от мазнини, тяхната гъвкавост и цялост зависи от достатъчното набавяне на холин.

Витамин В4 и неговата химическа уникалност като триметилна молекула го прави изключително важен за метаболизма на метиловата група.

Витамин В4 поддържа дейността на нервната система, защото е ключов компонент на ацетилхолина, молекула, пренасяща съобщения в нервната система. Ацетилхолинът е първично химическо средство на тялото за пренасяне на съобщения между нервите и мускулите.

Витамин В4 намалява хроничното възпаление. Тези, които приемат високи средни количества холин имат по-ниски нива на възпаление.

Поради важността му в метаболизма на мазнините витамин В4 е от изключително значение за предотвратяване на почти всички здравни проблеми, свързани с черния дроб, включително алкохолизъм и цироза. Подкрепяйки функциите на черния дроб, той съдейства за детоксикация на организма от лекарства и отрови и може да помогне за обратимост на вреди, които вече са нанесени на черния дроб.

Витамин В4 е особено важен за развитието и дейността на мозъка, тъй като подпомага изпращането на мозъчни импулси и стимулира паметта. Лабораторни тестове показват, че холинът повишава интелекта на ембриона.

Витамин В4 помага също за подобряване състоянието и в случаи на епилепсия, Алцхаймер, Паркинсон, проблеми с паметта, мозъчни нарушения, аутизъм, респираторен дистрес при новородени, нервномускулни заболявания, атеросклероза, сърдечно-съдови заболявания, анемия, безплодие, високо кръвно налягане и др.

Препоръчителната дневна доза на витамин В4 е:
новородени, 0-6 месеца – 125 мг;
бебета, 7-12 месеца – 150 мг;
деца, 1-3 години – 200 мг.;
деца, 4-8 години – 250 мг.;
деца, 9-13 години – 375 мг.;
младежи над 14 години и мъже – 550 мг.;
девойки, 14-18 години – 400 мг.;
жени – до 425 мг.;
бременни – 450 мг.;
кърмачки – 550 мг.

Най-богат източни на витамин B4 е жълтъкът на яйцето. В 100 грама суров яйчен жълтък се съдържат над 820 мг холин.

Други животински източници са черен дроб, бъбреци, месо, риба, хайвер, сирене, мляко и извара.

Растителни източници на холин нерафинирани растителни масла, бобови култури, соя и соеви продукти, зеле, домати, моркови, трици, спанак, овес, ориз, зеленолистни зеленчуци, бирена мая, глог, картофи, карфиол, банани, портокали, леща, овес, ечемик, царевица, сусам, ленени семена, пшеничен зародиш и пълнозърнест пшеничен хляб.

Витамин В4 се среща и в билки като глог, жълт кантарион, коприва, бял равнец, подбел, овчарска торбичка, глухарче, живовляк, цикория.

Витамин В4 се съдържа в 100 грама продукт и в:
говежди бъбреци (варени) – 510 мг;
говежди мозък (варен) – 490 мг;
хайвер (черен и червен) – 490 мг;
говежди черен дроб (варен, пържен) – 420 мг;
пилешки черен дроб (печен, пържен) – 320 мг;
пилешки черен дроб (варен) – 290 мг;
треска (сушена) – 290 мг;
говеждо сърце (варено) – 230 мг;
пуешки черен дроб (варен) – 220 мг;
скариди (готвени, задушени) – 135 мг;
стриди (готвени, задушени) – 130 мг;
печена соя – 125 мг;
сурова соя – 115 мг.

Снимка: armydre2008