Естествени източници на витамин B9




салата спанак

Представяме полезен списък на естествени източници с високо съдържание на фолиева киселина, известна също като витамин B9.

Фолиевата киселина, наричана още витамин B9, е един от най-важните за здравето витамин, който е водноразтворим.

Фолиевата киселина помага на клетките да се размножават. Необходима е за образуването на плацентата и за изграждането на костния мозък на ембриона.

Фолиевата киселина дава възможност за пълноценно развитие на червените кръвни тела, които подпомагат преноса на кислород в организма.

Фолиевата киселина играе важна роля за произвеждането на нуклеинови киселини (ДНК и РНК), както и за клетъчното делене. Витамин В9 е необходим и за оползотворяването на въглехидрати и аминокиселини. Той е от особено значение и със свойството си да пренася желязо-съдържащи протеини в организма като спомага за формирането на червени кръвни телца.

Достатъчната консумация на фолиева киселина намалява риска от вродени увреждания на бебето до 70% като спомага за правилното развитие на гръбначния стълб, мозъка, образуването на ДНК и доброто развитие на клетките. Витаминът оказва и положително въздействие върху организма на бъдещата майка – тонизира и намалява нивото на стресовите хормони. Особено полезен е за жени, склонни към анемия.

Най-добрият източник на фолиева киселина са суровите зелени зеленчуци – маруля, спанак, грах, магданоз, броколи. Напр. чаша спанак, варен, съдържа над 130 мкг фолиева киселина, което 33% е препоръчителната дневна доза от 400 микрограма.

Фолиева киселина има също в хляба, особено типов. Витамин B9 се среща също в животински черен дроб (особено говежди) и бъбреци, меките сирена, цитрусовите плодове, овесените ядки, пшеничните зародиши, яйца и мляко. В някои страни фолиевата киселина се използва като хранителна добавка при производството на тестени изделия като паста, макарони и подобни.

Снимка: Дан Николас