Здравословно хранене и релакс са ключ към нормална бременност

Публикувано на 04. May, 2014 от в За бременни, За жените, Психология, Храни

Здравословно хранене и релакс са ключът към нормална бременност, твърдят експерти.

Негативните емоции са най-големият психологичен проблем при жените, които не могат да заченат, а спазването на здравословно хранене е ключ към нормална бременност.

Естественото раждане без страх помага и на родилката, и на бебето, а здравословното хранене е ключът към нормална бременност, коментират експерти.

Най-добро е естественото раждане, което е бавен процес, смята Надежда Стаменова, акушерка и водеща на училище за бъдещи родители към Медицински център “Надежда” в София, цитирана от агенция БТА.

При естественото раждане организмът произвежда цяла симфония от хормони, които улесняват появата на бебето: окситоцин, ендорфини, адреналин и кортизол. Когато се стигне до момента за раждане, много жени започват да гледат на цезаровото сечение като на спасение от “нетърпимите” родилни мъки, което е напълно погрешно схващане, посочва Стаменова.

Експертът допълва, че едно от 30 родени с цезарово сечение бебета изисква след това специални грижи, защото излизат от майчината утроба с една идея по-рано, отколкото природата е предвидила. Към цезаровото сечение трябва да се пристъпва само по лекарска преценка, смята тя.

При естественото раждане окситоцинът спомага за образуването на мускулни контракции, ендорфините изпълняват ролята на естествени обезболяващи, а адреналинът и кортизолът подават сигналите “бягство или битка”, с които се мобилизират силите на родилката, обяснява Стаменова.

По думите й страхът, който жената изпитва по време на раждане, засилва и болката. Страхът се противопоставя на дейността на маточните мускули, а това напрежение поражда и нетърпимите болки. Обратно – всичко, което предразполага към отпускане на тялото и духа (релаксираща музика, топла и полутъмна стая) води до повишено отделяне на ендорфини, които действат като естествени обезболяващи.

Бременността е обвързана с правилен хранителен режим.

Специалистите са единодушни, че бременните трябва да съблюдават здравословно тегло и не бива да следват “бабешкия” съвет да ядат за двама и каквото им е на сърце. Според специалиста по пренатална диагностика д-р Марина Михова един от най-важните моменти по време на бременността е свързан с правилния хранителен режим. Тя посочва, че през първото тримесечие бременната не бива да качва допълнителни килограми.

Между четвъртия и шестия месец се допуска наддаване с 200-250 грама седмично, а в последното тримесечие – с по 400-500 грама на седмица.

Оптималното тегло може да се поддържа със спортове като плуване, йога, вдигане на гирички и дори бягане по пътечка след консултация със специалист.

До третия месец от бременността дневният прием не бива да надвишава 2000-2200 калории на ден, а след четвъртия месец се допускат между 2300 и 2500 калории дневно, уточнява д-р Михова. Храната на бъдещата майка трябва да е съставена основно от въглехидрати, плодове и зеленчуци, млечни продукти и само в краен случай сладки изделия. Сред храните, които бременната трябва да избягва са суши, риба тон, морски дарове, меки сирена и сурови меса, заради повишения риск от бактерии.

Вегетарианството при бременните е допустимо, но само след задължително включване в менюто на яйца и мляко. Според д-р Михова не е необходим допълнителен прием на йод, ако в менюто поне два пъти седмично се включва морска риба и йодирана сол.

До 12-а гестационна седмица е задължително взимането на фолиева киселина, която е жизнено важна за оформянето на нервната система на бебето. Любимото кафе следва да се ограничи до една чашка на ден, а според европейските стандарти позволеното количество алкохол се равнява на три чаши вино за седмица, казва д-р Михова.

Негативните емоции са най-големият психологичен проблем при жените, които не могат да заченат.

Според психолога Ваня Савова жените, които много искат да се сдобият с дете, а по някаква причина това не се случва, попадат най-често в капана на мисловни клишета, издаващи невротично желание за контрол над живота.

Етапите, през които пациентките минават са шок, отричане, гняв, вина, сделка, депресия и приемане. А това се оказва основна психологическа бариера за желаещите да се сдобият с дете, допълва експертът.

Савова е категорична, че една жена, която мечтае да забременее, трябва първо да се справи с чувството си за гняв и тук именно е ролята на психотерапията.

Източните практики са основното оръдие на съвременната психотерапия, но те имат ефект само когато пациентката вътрешно се откаже от амбициите си да контролира ситуацията и се довери на лекаря си. Парадоксът е, че можем да поемем контрол над живота си едва когато се откажем от контрола, смята Ваня Савова. Ключовата дума в този смисъл е “смирение”. Според специалиста много помага вярата в Бога и в частност мисълта, че “нещата се случват в най-правилния момент за всеки от нас”.

За забавление на всички Zdraven.bg представя колекция няколко бебешки реклами:

Снимка: Illusive Photography

Етикети: , , , , , , , , , , , ,

Този сайт използва „бисквитки“ от Google за предоставяне на услугите в него, за персонализиране на рекламите и за анализ на трафика. Информацията за ползването му от ваша страна се споделя с Google. С използването на този сайт вие се съгласявате с употребата на „бисквитки“.