Как да се потим по-малко в жегите?


вентилатор

Британски диетолог съветва какво да правим за по-малко пот в жегите.

В жегите не можем да спрем потта, защото така се охлаждаме, но някои храни и витамини помагат да я намалим, за да не се чувстваме лепкави.

Диетологът Рик Хей дава няколко полезни съвета за изданието Healthista как да избегнем обилното потене.

Хей препоръчва витамините В в жегите за намаляване на стреса. Стресът предизвиква допълнително потене. Колкото повече се потим, толкова по-нервни ставаме. А колкото по-нервни сме, толкова повече се потим.

Витамини B:

В-витамините играят ключова роля при свързването на ендокринната и нервната системи, като и двете играят важна роля в решението ни дали да се борим или да бягаме. Когато сме подложени на стрес, тялото ни освобождава река от стресови хормони, като кортизол и адреналин, които казват на мозъка ни дали трябва да се бием или да бягаме.

Витамините B атакуват кортизола, и подпомага нервната система. Няколко проучвания са открили, че витамините В6, В9 (фолиева киселина) и В12 могат да ни помогнат да регулираме нивата на нивото на стресовия хормон.

Когато хормоните като кортизол се задействат, нашата симпатикова нервна система се активира и ни поставя в боен режим. Вярно е, че ние вече не бягаме от гладни лъвове, както са правели нашите прадеди, но изискванията на ежедневието се разтълкуват от нашите тела така, сякаш го правим. Когато телата ни мислят, че сме под заплаха, се случват няколко неща, които ни подготвят за смърт.

Тези нещо включват неща като забързано сърцебиене и учестено дишане (за увеличаване на кислорода в кръвта), дилатация на кръвоносни съдове (за да се осигурят мускулите ни с храна и кислород, готови за бързо бягство) и да, изпотяване (и то много), за да охладим телата ни от потенциалното експлозивно изгаряне на адреналин и физическото действие.

Затова взимайте 1-2 таблетки витамини B-комплекс или си го набавяйте с храната.

Магнезий:

Потта не е нищо повече, нито по-малко от много разредена урина. Така че, когато се потим, ние по същество пикаем през порите на кожата. С цялата течност, която се излива от нас по време на силно изпотяване, много електролити също се губят.

Минералите са неразделна част от нашата нервна система и ако електролитите като натрий, калций и особено магнезий не се запълват, то просто допълнително си вредим, защото нервите губят способността си да контролират ефективно отварянето и затварянето на порите. И ако вече сте подложени на стрес от всички тези критични срокове, проблемът се усложнява още повече.

Магнезият е естествен минерал, който бори потенето.

Магнезият е особено важен, защото се включва не само в предаването на нервни сигнали, но и в способността на нашите нервни системи да се адаптират към ежедневните напрежения в живота.

Когато се потим, губим много магнезий, казва Рик Хей. Това може да доведе до по-голямо напрежение, което може да доведе до повече изпотяване, което от своя страна води до по-голямо напрежение и още по-голямо изпотяване и навлизаме в цикъла.

Така че допълнителните добавки от магнезий и витамини В, както и храни, богати на тях (като тъмнозелени зеленчуци, ядки и семена за магнезий и яйчен жълтък и бирена мая за витамин B), са добри, са добри източници за осигуряване на вашето тяло с допълнителна подкрепа за нервната система и това да ви помогне да регулирате излишното изпотяване, казва Хей.

Zdraven.bg препоръчва да разгледате списъците с естествени източници на витамин B6, витамин B9, витамин B12 и магнезий.

Ако взимате добавка магнезий, правете го по веднъж преди лягане.

Билката шизандра:

Билката шизандра, известна като Китайски лимонник, има успокояващ ефект върху нервната система, така че и тя помага при изпотяване при стрес.

Тя има и анти-невровъзпалителен ефект, който предпазва нервите ни от окислително увреждане.

Резултатите от проучване, публикувани в специализираното издание International Immunopharmacology през 2013 г., показват, че шизанрините, активните съставки, открити в това растение, могат да имат защитен ефект срещу невродегенеративни състояния като болестта на Алцхаймер.

Шизандра всъщност е билка, класифицирана като адаптоген – термин, използван за описание на билки и съединения, които подобряват нашите механизми за приспособяване към стреса.

Шизандра е особено полезна за жени в менопаузата, тъй като помага за регулиране на нощното изпотяване и топлите вълни.

Според Рик Хей шизандра е традиционно използвана от китайците от хилядолетия, за да помогне с прекомерно изпотяване и нощно изпотяване.

Използвайте шизандра като тинктура или чай по веднъж на ден.

Плодове и зеленчуци за хидратация:

Хапвайте плодове и зеленчуци, богати на вода, които разхлаждат и хидратират като диня, грозде, пъпеш, целина, краставици и репички. За смилането им не са необходими много усилия и енергия. Тяхното високо съдържание на вода и електролити ще помогне тялото да се презареди след силното потене. Напр. сандвич с краставица е идеален за жегите.

Градински чай

Градинският чай традиционно се използва при обилно потене и нощно потене от дълголетия.

Градинският чай е естествен източник на флавоноиди и полифеноли, което го прави страхотен антиоксидант и с антибактериални свойства. Освен това урсоловата киселина, съставка на етеричното масло от градински чай, има силни противовъзпалителни свойства.

Според експертите чай лайка с лимон помага срещу изпотяване.

Намалете месото!

В жегите е добре да избягваме месото и да наблягаме на плодовете и зеленчуците. За усвояването на протеините е необходима повече енергия и това загрява допълнително тялото. Така се увеличава и потенето.

Въглехидратите също увеличават телесната температура, защото излишната глюкоза трябва да бъде изгорена. Това освобождава енергия и топлина.

Намалете подправките!

Подправките са термогенни храни, които причиняват повишаване на телесната температура чрез повишаване на метаболизма ни. И в резултат от тях се потим, за да запазим телата си хладни. Затова избягвайте лютите и пикантни храни.

Намалете кафето и алкохола!

Кофеинът също трябва да се консумира умерено, ако обикновено се потите обилно.

Кофеинът е стимулант и действа върху централната нервна система – мозъка в черепа и гръбначния мозък. В умерени количество кофеинът няма значителен ефект върху изпотяването. Но ако прекаляване с чашките кафе, това може да увеличи потенето.

Кофеинът насърчава отделянето на адреналин, друг хормон на стреса, който оказва влияние върху реакцията ни за борба или бягство, споменато по-горе.

Рик Хей казва: Кофеинът може да повиши кръвното налягане и да активира потните жлези чрез адреналина.

Същото важи и за алкохола. Не е нужно да чак да го спирате напълно, но определено трябва да прилагате строг контрол върху употребата му и да се придържате към здравословните количества.

Излишният прием на алкохол може да предизвика разширяване на кръвоносните съдове, и това може да доведе до повишено потене, обяснява Рик Хей.

Zdraven.bg представя специална колекция с български песни за лятото:

Снимка на вентилатор в лятна беседка: Стефани Гембъл