Най-великият шоумен – замайващ кино мюзикъл


The Greatest Showman

Най-великият шоумен е замайващ от големия екран мюзикъл за сбъдната мечта.

Влезте и се потопете… в омагьосващото въображение на един човек, чийто стремеж е да докаже, че животът може да е най-вълнуващото от всички шоута. Вдъхновена от легендата и амбициите на несравнимия американски импресарио и поп-културен феномен Ф.Т. Барнъм, тази шеметна история в стил „бедняка милионер“ е за смел мечтател, който се издига от нулата, за да докаже, че всяка мечта може да се превърне в реалност и че дори и най-незабележителният човек е в състояние да напише своята удивителна история, достойна за шоу от световна класа.

Австралийският режисьор Майкъл Грейси отбелязва своя дебют в киното с Най-великият шоумен, история в неподражаемия стил на Барнъм, която ни отвежда в една приказна реалност, изпълнена със заразителни поп мелодии, взривяващи танци и превръщаща се в истински празник на преобразяващата сила на забавлението, любовта и вярата в собствените възможности. Грейси смесва оригинални песни от носителите на „Оскар“ Бендж Пасек и Джъстин Пол (La La Land) с невероятно талантливия актьорски състав, начело с номинирания за „Оскар“ Хю Джакман, за да даде възможност на публиката да стане свидетел на зараждането на масовите забавления и мега звездите на 70-те години, но не на 20-ти, а на 19-ти век… В резултат ще може да се потопите в наскоро електрифицирания свят на Америка от Златната ера след края на Гражданската война, през погледа на зараждащата се поп култура.

Ф.Т. Барнъм може да е живял преди повече от столетие, но за Грейси той е родоначалник на нашето време. За него Барнъм е пионер за днешните новатори и предприемачи, който коренно променя социалния живот, подобно на Стив Джобс или Джей Зи. Филмът е един музикален блян, ода за мечти, не биографичен филм. Но в основата му е убеждението на Барнъм, че след черната работа в ежедневието може да попаднеш в царство на чудесата, любопитството и да се почувстваш щастлив от това, че си различен. Преди всичко Грейси се надява да проумее онова чувство на лично вдъхновение и приемане, когато животът изглежда много по-велик, отколкото са най-големите ти очаквания. „Когато зрителите са присъствали на спектакъл на Ф.Т. Барнъм, те са се пренасяли извън обикновеното ежедневие, и ние се надяваме да направим същото в този филм по един съвременен начин“, казва той.
Най-великият шоумен
„Барнъм е първият, който предлага забавление за масовата аудитория по наистина демократичен начин“, допълва продуцентът Джино Топинг. „Защото по това време театърът и останалите форми на изкуство – концерти и всичко останало – са се смятали привилегия само на висшата класа. Така че това е било забавление за всички“.

Джакман, който от години се посвещава на това да превърне историята във филм, допълва: „Не е преувеличено да се каже, че Барнъм е пророк в съвременна Америка, най-вече заради идеята, че талантът, въображението и желанието да се трудиш неуморно ще са единствените неща, които ще предопределят един бъдещ успех. Той е знаел как от нищото да направи нещо, как като имаш лимони, от тях може да направиш лимонада. Винаги съм ценял такива качества. Той е следвал собствения си път и е превръщал всеки неуспех в нещо позитивно. Толкова много неща, към които съм се стремил, са въплътени в този герой“.

Най-великият шоумен се докосва и до друга тема от онези времена, а именно сам да избереш това семейство, което ще ти позволи да бъдеш себе си без никакви ограничения. „Важната идея във филма е, че вашето истинско богатство са хората, с които сте заобиколен и които истински обичате“, казва Грейси. „Барнъм събира хора, които биха били игнорирани от останалите. И след като поставя такива аутсайдери под светлината на прожекторите, той създава семейство, в което всеки се грижи за останалите. С развитието на действието във филма, той за малко да загуби и истинското, и цирковото си семейство, но впоследствие открива, че най-важното, което трябва да направи, е да ги събере заедно“.

Twentieth Century Fox представя Най-великият шоумен, продукция на Лорънс Марк / Chernin Entertainment с участието на Хю Джакман. Режисьор Майкъл Грейси. Сценаристи Джени Бикс и Бил Кондън. Продуценти Лорънс Марк, Питър Чернин и Джино Топинг. Изпълнителни продуценти Доналд Дж. Лий, Мл. и Тоня Дейвис. Към Джакман се присъединяват четирикратно номинираната за „Оскар“ Мишел Уилямс като съпругата на Барнъм Чарити, Зак Ефрон като партньора на Барнъм Филип, Зендая като акробатката на трапец Ани Уилър и Ребека Фъргюсън като шведската дива Джени Линд.

Творческият екип на продукцията, който отвежда киното от 2017 към началото на шоубизнеса, включва двукратно номинирания за „Оскар“ оператор Шеймъс Макгарви, трикратно номинирания за „Оскар“ художник Нейтън Кроули, художникa на костюми Елън Мирожник и двукратно отличения с „Оскар“ монтажист Джо Хътшинг. Музиката е дело на номинирания за „Оскар“ композитор Джон Дебни.

Eдна мечта се сбъдва
Най-великият шоумен
Когато говорим за Финиъс Тейлър Барнъм днес, това, за което най-вероятно се сещаме веднага, е цирковата площадка, носеща дълго неговото име. Но той се превръща в такава легенда не само заради цирковете, които след това коренно се променят и тази промяна е свързана с това, че вече не се показват само страшни животни и чудати хора, а основното са атлетични и интересни изпълнения. Историята на Барнъм е класическа приказка за странен американски новатор, който сам се измъква от бедността, създавайки съвсем нов вид изкуство, и благодарение на усилията си става един от първите американски милионери и кръстник на масовите забавления, чиято цел е да задминат и най-смелите фантазии.

Той може да е бил напълно неизвестен при раждането му, но целият свят ще научи името му. Когато Ф.Т. Барнъм умира през 1881 г., Washington Post го описва като „най-известния американец, живял някога“.

По-късно на Барнъм по погрешка е приписван прочутия цитат „всяка минута се ражда по един мързеливец“. Той всъщност наистина казва: „Каквото и да правите, направете го максимално добре“. На това се дължи популярността на Барнъм – той запленява будните, готови на всякакви рискове духове във времена на промени. Освен това предсказва появата на още по-зрелищни времена като филмите, различни сценични шоута и дигиталните технологии ще продължат неговите изследвания за това неправдоподобното и измисленото да изглеждат истински и постижими. Не е чудно, че животът и личността му вдъхновяват много филми, като Барнъм е изигран на екрана от Уолъс Бийри във филма от 1934 г. The Mighty Barnum, Бърт Ивс в Jules Verne’s Rocket to the Moon (1967) и Бърт Ланкастър в „Барнъм“ (1986).

Ще минат десетилетия, преди все по-голямото влияние на Ф.Т. Барнъм върху модерния свят да се сдобие с нов поглед. Тази идея хрумва на продуцента Лорънс Марк и съсценариста Бил Кондън през 2009 г., когато работят заедно по подготовката на шоуто за раздаване на поредните награди „Оскар“, на което водещ е Хю Джакман. Всеотдайността, с която Джакман се впуска в подготовката на бляскавото шоу, им напомня Барнъм.

Наблюдавайки Джакман по време на работа, Марк си припомня: „Мислих си: Уаау, този човек е най-великият шоумен на планетата, и тогава се сетих за Ф.Т. Барнъм. Хю е единственият човек в света, който всъщност може да е едновременно Върколакът и Барнъм. Има нещо в неговото ДНК, което му позволява да се изявява на сцената и да го прави толкова лесно и съвсем естествено, и да бъде харизматичен. Предложих му да направим мюзикъл за Барнъм и се оказа, че той е напълно готов за това“.

Това е съдбоносно предложение. Но ще минат седем години, съпроводени с редица промени и обрати, включително прекалено рискованата за днешните представи идея за мюзикъл, докато се стигне до тази грандиозна продукция с песни, смайваща хореография и звезден актьорски ансамбъл. Процесът започва с впечатляващия сценарий на Джени Бикс, който представя пътя към славата на Барнъм – от бедното детство в Кънектикът до романса с много по-богатата му съпруга Чарити, основаването на Американския музей на Барнъм и създаването на първата световна суперзвезда „шведския славей“ Джени Линд.

Продуцентският екип обаче държи да има повече музика и да се разширят мащабите на продукцията. Така Джакман предлага неговия приятел Бил Кондън, известен със своите омагьосващи сценични варианти на Чикаго и Мечтателки да преструктурира сценария на Бикс в истински мюзикъл.

Междувременно Джакман се среша с Майкъл Грейси, добиващият все по-голяма популярност режисьор на реклами и музикални клипове. Актьорът има голямо желание да работи с него в игрален филм и е убеден, че Най-великият шоумен е идеален за целта. „Майкъл нямаше равен в представянето на история, в която от основно значение е музиката. Той вече беше голяма работа и макар че още не беше снимал пълнометражен филм, всички вече го познаваха. Нямаше как той да не заснеме този филм“, казва Джакман.

Всичко се подрежда, защото Грейси изповядва вярата на Барнъм, че трябва да извлечеш максимална тръпка от живота. „Винаги съм казвал, че най-тъжният момент в живота на всяко дете е да осмисли думата „невъзможно“, казва режисьорът. „Историята на Барнъм е за това да не ограничавате въображението си, за това да използвате мислите и мечтите си, за да създадете нов свят – и точно това правят и режисьорите“.
Най-великият шоумен
От огромно значение за подхода на Грейси са и Чудатите хора, звезди в цирка с различни физически увреждания, които са превърнати от Барнъм в истински легенди. Макар че подобно излагане е неприемливо за днешното общество, Грейси представя друга страна от живота на тези странни звезди – възможността да избягат от незначителния си живот, възможността да им се възхищават и да се почувстват горди от това, което са, и най-вече възможността да ни накарат да се замислим какво влагаме в понятието „нормален“. Чудатите са невидими за обществото хора, държани зад затворени врати“, обяснява Грейси. „Това, което им дава Барнъм, е възможността тези невидими хора да блеснат в неочаквана светлина и възможността да се почувстват обичани за първи път. Той представя чудни истории, в които те не са увредени, а специални. Мисля, че зрителите ще харесат Чудатите, защото в края на крайщата всички сме такива“.

След като Кондън допълва сценария, още по-очевидна става липсата на един изключително важен компонент: истински песни. За Грейси всичко се определя от песните. „Причината да обичам толкова мюзикълите е, че дори и да не може да се изразите правилно, можете да запеете. Когато си ударил дъното и си изгубил абсолютно всичко, може да запееш. А дори и когато си невероятно щастлив, пак изразяваш щастието си с песен. Знаехме, че имаме нужда от песни, които да се разпрострят от най-високите до най-ниските емоционални точки в този специален свят“, казва Грейси.

Режисьорът държи песните да не са съобразени с периода на развитие на действието. След прослушване на десетки композитори, екипът се влюбва в предложенията на двама дебютанти: Бендж Пасек и Джъстин Пол. Това се случва години преди техния увенчан с „Оскар“ успех с La La Land. Това, с което ги спечелват Пасек и Пол, е компилацията от емоционални и енергични поп мелодии, които може да чуете по радиото през 2017. „Бендж и Джъстин комбинираха по несравним начин рок и поп със съвременния звук на Бродуей“, казва Марк.

Грейси е благодарен на всички, които се посвещават изцяло на проекта – от композиторите до музикантите и целия творчески екип, в който всеки изпипва всичко до последния детайл, за да сбъдне мечтата си, която има за основа мечтата на Барнъм. „Идеята да се прави оригинален мюзикъл си е чиста лудост“, смее се режисьорът. „Но това, което винаги ще помня и за което всичко това ми е толкова скъпо, са всички тези хора, които се съгласиха да сбъднат тази невъзможна мечта, които вярваха в нея и я превърнаха в действителност“.

Пристига шоуменът: Хю Джакман за превъплъщението си във Ф.Т. Барнъм
Най-великият шоумен
„Днес бихме описали Ф.Т. Барнъм като разрушител на статуквото. Той смята, че животът трябва да е забавен, изпълнен с мечти и упорита работа“, казва Хю Джакман за човека, претворен от него в Най-великият шоумен. „Америка от 1850 г. е коренно различна от тази, която познаваме днес. Хората са били ограничавани, заради семейството, в което са родени, или заради принадлежността си към дадена класа. По това време идеята за чисто развлечение се е смятала за почти граничеща със злото. Но това само още повече амбицира Барнъм. Той е готов да превърне своите мечти в действителност. И точно това прави“.

Роден в Бетел, Кънектикът през 1810 г., още от малък Барнъм има нюх към рекламата и промотирането и продава лотарийни билети до навършването на 12 години. След като пробва какво ли не, той се заема с нещо, което нарича „шоубизнес“, в което въображението му не познава ограничения. Скоро той ще се превърне в истински гений в едно начинание, което ще стане емблематично за Америка: да създава удоволствие, като се погрижи публиката да получи това, което най-обича – спектакъл извън всякакви ограничения на фантазията.

Премествайки се в Ню Йорк, Барнъм става една от местните знаменитости. Тук той открива това, което ще се превърне в истинска мания: Американски музей на Барнъм на Бродуей, пълен с триизмерни миниатюри, природонаучни предмети, странни артефакти, екзотични животни, огромен аквариум, театрални представления и множество живи „атракции“, излезли като че от приказките – сред тях са сиамски близнаци, гигант, брадати жени и какво ли още не. Барнъм предизвиква публична истерия с нечуваната от никого преди това шведска оперна дива Джени Линд – мания, сравнима с тази около рок звездите век по-късно. След като музеят на Барнъм е опожарен, той измисля нова свежа концепция: палатково шоу, известно като „Най-великото шоу на Земята“ – идея, която ще го надживее и ще превърне Америка в световен център на забавленията.

Макар че Най-великият шоумен не е биографичен филм, той представя доста истини за Барнъм. „Най-важното, върху което искахме да акцентираме, е че той се издига от нулата. Барнъм поставя началото на рекламата. Той довежда Джени Линд от Швеция. Неговият музей изгаря до основи и той банкрутира не веднъж, а два пъти. Така че макар нашият филм да не следва изцяло живота му, много от най-важните моменти в него са отразени“, казва Грейси.

Както Лорънс Марк отбелязва, Джакман има почти митично сходство с Барнъм. Австралийският актьор, певец и продуцент е наясно какво е истинско забавление. Той е носител на наградата „Тони“ и е номиниран за „Оскар“, известен както с екшън ролята си на супергероя Върколак, така и с певческите си изяви на Бродуей, без да споменаваме титлата „най-сексапилен мъж“.

„Просто вече няма такива актьори“ отбелязва Топинг. „Не мога да се сетя за някой друг, било то мъж или жена, който да се пробва в толкова различни жанрове и различни поприща по начина, по който го прави Хю. Той може да е много драматичен актьор. Той може да е страхотен комик. Той може да пее и танцува. Той може да бъде водещ, като един истински шоумен от старата школа. И той е напълно безстрашен. И се отличава с работна етика, с която никой не може да се похвали. Този филм никога нямаше да се получи с друг на негово място“.

За Джакман ролята е неустоима, но и подходът на Най-великият шоумен също е от голямо значение. Той е заинтригуван от Барнъм като вдъхновител, от обхвата на света, който той си представя. „Най-много ми хареса, че това е филм за рисковете, за преследването на мечтите и за възхвала на това, което прави всеки един от нас уникален“, казва той. „Шоуто на Барнъм е пълно с най-талантливите, но пренебрегвани хора, които той познава. Барнъм им дава възможност да застанат под светлината на прожекторите и да блеснат и точно тази история имахме желание да разкажем“.

Хора от миналото, песни от бъдещето: Бендж Пасек и Джъстин Пол за музиката
Най-великият шоумен
Приемайки задачата да напишат песните за Най-великият шоумен, Бендж Пасек и Джъстин Пол бързо осъзнават, че това е нещо, което не са правили досега. Желанието на Майкъл Грейси е да запълни лентата с мелодии и думи, пропити от емоции излезли извън времето, но и с модерни поп и рок препратки, които да накарат съвременните зрители да поемат на фантастичното пътешествие на Барнъм и неговите артисти. С музиката си, те трябва да срещнат минало и настояще.

Пол си спомня: „Страстта на Майкъл бе толкова заразителна. Енергията му ни вдъхнови и бяхме привлечени от този свят, изпълнен с цветове и живот, с въображение и мечти. Идеята да разкажем история от миналото със съвременна музика бе ужасяваща в началото, но и беше интригуващо предизвикателство. Пишейки тези песни ние изследвахме смесица от стилове, която може би иначе никога нямаше да опитаме“.

Пасек добавя: „Тъй като създадохме песни, които да разкажат една история за отваряне към света на чудесата, имахме възможността да влеем в творческия процес точно това чувство на радост. Най-великият шоумен смесва много неща, които обичаме и включва в себе си всичко, което само мюзикълите като форма на изкуството могат да ни дадат. В него има емоции, които завладяват сърцето по начини, по които думите не могат, и всичко е свързано с поп музиката. Така че да комбинираме тези влияния, докато създаваме песни, които музикално и лирично да описват героите, беше наистина невероятно за нас“.
Най-великият шоумен
През цялото време Грейси се изявява като партньор в творческия процес. „По принцип не пишем музика, докато има друг в стаята. Малко сме потайни относно работата ни“, признава Пасек. „Но Майкъл беше като трети сътрудник в почти всяка песен и участваше в написването, от зараждането на идеята до финалния резултат. Той наистина ни накара да сме мотивирани най-вече от героите, за да открием уникалния глас за всеки един от тях“.

Това се случва много преди La La Land и Пасек и Пол, все още неизвестни имена, знаят, че задачата им е да се докажат. Затова специално приветстват увереността на Грейси в техните способности. „Майкъл наистина ни подкрепяше и понеже разговаряхме с него за всеки емоционален елемент, успяхме да създадем нещо, което да представи всеки един от екипа в перфектната светлина“, споделя Пол.

След като песните и актьорският състав са вече ясни, Пасек и Пол репетират с тях все едно са на Бродуей. „Наистина репетирахме все едно предстои изпълнение на живо“, обяснява Пол. „Репетиционната ни в Бруклин бе всичко, за което бихте си мечтали: в едната стая се репетираха танците, а в другата се изпълняваха песните. Единствената разлика с Бродуей беше, че разполагахме с малко студио, в което започнахме постепенно да записваме парчетата. Беше сюрреалистично да наблюдаваш как тези невероятни филмови звезди излизат на сцената с танцувалните си костюми и започват да пеят“.

Записите също са напрегнати. „Записът на песните беше процес на количество, да съберем тонове с материал, а актьорите бяха неуморни“, споделя Пасек. „Идваха за по три-четири часа, пееха песните си отново и отново, понякога куплет по куплет. Идеята бе да изкараме най-доброто от най-доброто, за да сме сигурни, че ще съответстват на невероятната енергия, струяща от екрана“.

Освен песните на Пасек и Пол, Джон Дебни, двукратен носител на Оскар, също допринася за създаването на филма, написвайки саундтрака за него. Пол споделя: „Джон създаде цялостна музикална палитра и красиви мелодии, които се свързаха с нашите песни по един особен начин. Той взе това, което направихме, и го интерпретира чрез собствения си талант, за да създаде още един красив пласт към историята“.

Чарити и шведският славей: Мишел Уилямс и Ребека Фъргюсън
Най-великият шоумен
От първата им среща до смъртта му, Чарити Халет Барнъм ще бъде изворът на силата и любовта на Ф.Т. Барнъм. Той се запознава с шивачката от богато семейство, докато е беден и неизвестен тийнейджър, но решава да я ухажва независимо от явната разлика в класите. Барнъм спечелва любовта й и в последствие им се раждат четири дъщери. „Като дете, Ф.Т. не е имал нищо, а Чарити живее в свят с привилегии, които той никога не е виждал“, обяснява Майкъл Грейси. „Но прекрасното е, че въпреки че Чарити притежава толкова много, единственото, което желае е да прекара живота си с Ф.Т., защото той има нещо, което парите не могат да купят, а именно въображение. Когато Чарити вижда света през очите на Ф.Т., той става едно магическо място“.

Мишел Уилямс, четирикратно номинираната за награда „Оскар“ актриса, последно за изпълнението си на емоционално съкрушена майка в Манчестър до морето, се потапя напълно в ролята. Уилямс често подхожда към образите си по възможно най-неочаквания от нея начин, и този път не е по-различен. Лорънс Марк споделя: „Като Чарити, Мишел е невероятна, едновременно корава и нежна. В много отношения Чарити е гръбнакът на всичко, което Ф.Т. прави и Мишел изигра тази силна жена по един изключително нежен начин“.

„Барнъм и Чарити израстват заедно и са били влюбени от малки“, споделя Уилямс. „Материалното им положение е много различно и родителите им се опитват да ги разделят. Затова те се познават и в радостите и болките, в богатството и бедността – те са типичните сродни души. Имам реплика във филма, в която Чарити казва на Барнъм – „не трябва да си велик, трябва просто да си добър“. За мен това наистина обобщава нещата – тя иска той да сбъдне мечтите си и да следва пътя си, но той не трябва да прави нищо, за да се доказва пред нея“.

Майкъл Грейси добавя: „Мишел успя да придаде правдивост на историята, което е толкова важно, за да заработят музикалните елементи. Можете да усетите начина, по който тя и Хю си допаднаха, и на 100 процента ще разберете нейните притеснения и нейната радост. Виждайки я на покрива да измайстори заедно с Барнъм пералня от нищото, ще разберете защо тя обича този човек, и Мишел е в състояние да покаже това с един единствен поглед“.

За Уилямс участието в мюзикъл е било нещо невероятно. „Всичките ми любими филми, докато растях, бяха мюзикъли“, спомня си тя. „Всъщност това бяха единствените филми, които ми разрешаваха да гледам. Мисля, че съм гледала Аз пея под дъжда и Звукът на музиката по сто пъти всеки. Те са дълбоко загнездени в съзнанието ми и наистина се наслаждавам да се връщам към тях сега като родител и да ги гледам с моето семейство. Затова бях развълнувана да продължа с тази традиция. Бе истинска радост да ходя на работа всеки ден, да пея, танцувам и гледам другите как пеят и танцуват. Беше невероятно да бъда подмятана във въздуха от Хю“.

Сред другите важни жени в живота на Ф.Т. Барнъм е една от най-първите световни суперзвезди: Джени Линд, която може да бъде сравнена с Лейди Гага днес. Родена през 1820, тя е била възхвалявана в Европа заради забележителния си глас на сопрано. Но всъщност Барнъм я превръща в абсолютната мега-знаменитост в Америка. Никой не я бил чувал преди Барнъм да подпише с нея 18-месечен договор, да я промотира, рекламира и радостно да популялизира стила и репутацията й, така че публиката да не е в състояние да чака дори секунда повече, за да бъде завладяна от величието на Линд. 40 000 приветстват пристигането й в САЩ и Линд прави 93 мега концерта, привличайки невиждани до този момент тълпи. Оказало се, че рекламата, направена от Барнъм, била самата истина и Линд омагьосала публиката, създавайки истерия, подобна на тази по Бийтълс много години по-късно. Макар и да се разделят впоследствие с Барнъм, Линд е помнена и до днес като дори има градове, носещи нейното име.
Най-великият шоумен
В ролята на иконата, дала начало на модерната идея за знаменитости, е Ребека Фъргюсън, която също е от шведски произход. Актрисата добива известност с участието си във филми като Мисията невъзможна: Престъпна нация и Момичето от влака, но Най-великият шоумен е нещо, което й се случва за пръв път. Грейси твърди, че Фъргюсън се потапя в звездния образ на Линд с учудваща лекота: „Почуствах, че да работиш с Ребека е било като работата с Рита Хейуърт. Тя е като филмова звезда от старите ленти, точно с такава привлекателност. Зареждаше ни с енергия, точно както самата Джени Линд може би е правила“, споделя режисьорът.

Проучването на живота и епохата на Линд доставя истинско удоволствие на Фъргюсън. „Открих, че хората наистина са припадали, когато Джени излизала на сцената. Тя е била абсолютна звезда и е пристигнала в Америка с това усещане за тайнственост, което хората харесват“, казва актрисата. „Сигурно е било все едно си на върха на музикалните класации днес“. Въпреки всичко, Фъргюсън не успява да чуе гласа на Линд, тъй като нейната слава е от времена, когато записът на звук все още не е бил измислен. „Искаше ми се да мога да я чуя, но филмът е една съвременна музикална версия на историята“, добавя тя.

Въпреки че не е ясно какво кара Джени Линд да си сътрудничи с Ф.Т. Барнъм, Фъргюсън си създава собствена версия. „Мисля си, че макар че е била жена, получавала стотици предложения, Барнъм и предлага нещо, което никой не е правил. Той и казва: искам да покажа на публиката нещо истинско, и на това тя откликва и се създава връзката между двамата. Той вижда това, което липсва в живота й и й дава шанс да се изрази по един автентичен начин“.

Фъргюсън, обаче, се изправя пред трудно предизвикателство. Тя никога не е участвала в мюзикъл, но се възползва от възможността да се учи от всичко. Спомня си вълнението от първия си номер: „Бях се упражнявала и репетирала песента, но нищо не може да се сравни с изпълнението на сцена пред 400 статиста! Мускули, които не съм подозирала че имам, трепериха. Въпреки това виждах спокойствието на Майкъл и си помислих: „ти заложи на мен, затова ще се справя“. След няколко дубъла започнах да се чувствам удобно и осъзнах, че наистина ми харесва. Но бе по-сложно от всичко, което съм правила досега. Толкова много усилия се полагат за съчетаване на всички кадри с музиката, тайминга и най-вече с емоциите на историята“.

Любов във въздуха: протежето и акробатката
Най-великият шоумен
Въпреки че голяма част от Най-великият шоумен е базирана на истинския живот на Ф.Т. Барнъм, двама измислени герои предават нова гледна точка към историята: Филип Карлайл, в ролята Зак Ефрон, изтънченият човек от театъра, който се отказва от изискания си живот, за да се присъедини към цирка и се превръща в конферансие и протеже на Барнъм, както и Ан Уийлър, в ролята Зендая, смелата, разчупваща табута акробатка с виолетова коса, по която Филип хлътва. Сценаристът Джъстин Пол споделя: „Зендая е толкова силна млада жена и има невероятна етика в работата. А Зак притежава това качество на филмова звезда, с което малцина могат да се похвалят, но в същото време е супер забавен и има забележителен глас“.

Ефрон има опит в мюзикълите, като изгрява с поредицата Училищен мюзикъл и филмовата версия на Лак за коса. Но той е най-известен като една от най-бързо изгряващите звезди на младото поколение и последно го гледахме да партнира на Скалата в римейка на Спасители на плажа. Ефрон моментално е привлечен от Най-великият шоумен, виждайки го като „сливане на светове“. „Въпреки че историята е базирана през 70-те година на 19 век, в нея има истинска модерна чувственост и засяга теми, които означават много за нас и днес. Мисля, че сценарият е невероятно креативен и изпипан по начин, който не бях виждал досега“, споделя актьорът.

Карлайл също го заинтригува. „Филип Карлайл е някой, който е израснал с много превилегии, но той не е щастлив от живота си, чувства се като в клетка и е пренаситен“, обяснява Ефрон. „Мисля, че той е изгубил усещане за това кой е сред целия този успех и търси нещо повече. След това среща Барнъм, на когото не му пука какво си мислят хората. Той не следва правилата на обществото и споделя същата страст в представленията си. Това е освобождаващо за Филип и началото на едно страхотно приятелство“.

Майкъл Грейси е щастлив от отдадеността на Ефрон към проекта. „Зак се присъедини към филма още в най-ранен етап и бе голям поддръжник на неговото създаване. Той знаеше точно кой е Филип и как иска да го изиграе. И беше невероятно да му дадем възможност да влезе отново в обувките за танци и да пее пред публика. Хората не осъзнават колко невероятен глас има. В звукозаписното студио всички бяхме отнесени. Това, с което обаче най-много допринесе, е автентичната хармония между него и Хю. Те си паснаха и се усещаше истински елемент на приятелство и отношения тип ментор-ученик. Двамата дадоха най-доброто от себе си“.
Най-великият шоумен
В момента, в който очите му срещат тези на акробатката на трапец Ан Уийлър, той е завладян от романтичен копнеж, който не може да бъде описан с думи и е отвъд границите на предразсъдъците и несправедливостите на епохата. Някои от най-ярките звезди в представленията на Барнъм са били именно артистите на трапец, които буквално рискувайки живота си, са накарали много хора да мечтаят и да надминат ограниченията си.

В ролята на Ан е още една изгряваща звезда – Зендая, певицата и актриса, която последно гледахме в образа на Мишел Джоунс в Спайдърмен: Завръщане у дома. Зендая разбира, че ролята е за нея още в самото начало, особено след като тя е роденият лидер на т.нар. Чудати хора. „За мен Ан е изключително уверена и се чувства много удобно в кожата си, поне докато е в цирка. Мисля, че това е нещото, което циркът дава на всички Чудаци. Предоставя им място, където те могат да вярват в себе си, да се докоснат до уважението и любовта и да са защитени, бидейки такива каквито са“.

Зендая се посвещава на тренировки, прекарва месеци, работейки с професионални акробати, извайквайки тялото си, придобивайки сила и опитомявайки страховете си. „Тялото ми претърпя много, и се сдобих с много синини и натъртвания за доказателство“, споделя тя със смях. „Но си заслужаваше, особено след като видях визията на Майкъл да оживява. Никога не съм си мислела, че ще полетя във въздуха, но съм толкова горда със себе си, защото дадох най-доброто, на което съм способна и излязох от зоната си на комфорт. Сега вече не се страхувам от височини!“

Въпреки че Ефрон има опит в мюзикълите, той споделя, че танците в Най-великият шоумен са на съвсем друго ниво. „Това бе една от най-техническите хореографии, които съм пробвал някога“, признава той. „За да се подготвя изгледах много мюзикъли. Наблюдавах Фред Астер, Джийн Кели и дори Майкъл Джексън заради начина, по който той разказва истории с танците си. И след това репетирахме и репетирахме, и после репетирахме още“.

За Хю Джакман, Зендая е вълнуващо допълнение към актьорския състав. „Тя е истинска звезда, но и работи здраво“, споделя той. „Когато танцува, въпреки че е с 20 от най-добрите танцьори на света, погледът ви е веднага прикован от нея. А когато изпълнява песните, това е нещо толкова чисто. Записвайки своите партии с нея, Бендж и Джъстин ми казваха „опитай по този начин“, а Зендая просто я оставяха да си пее“.

Отвъд времето: операторско майсторство и дизайн
Най-великият шоумен
Както песните в Най-великият шоумен, дизайнерската естетика на филма смесва минало и съвремие – сблъсквайки 19 век, епохата на Ф.Т. Барнъм, с бъдещето, в което живеем ние сега. С помощта на екип от отдадени на работата си творци, включително оператора Шеймъс Макгарви, монтажиста Джо Хътшинг, художника Нейтън Кроули и художника на костюми Елън Мирожник, Майкъл Грейси създава визия, която не е типична за нито една определена епоха. По-скоро можем да я открием в силата на въображението, преодолявайки разстоянието между времената на Барнъм и нашата собствена действителност.

Грейси започва работата по филма като буквално рисува по-голямата част от него. „Има невероятен художник на име Джоел Чанг, с когото работя по всички мои проекти. Това, което той създава, е много по-свободно от сториборд, но въпреки това е с кино-облик. С Джоел минахме през целия филм и той направи рисунка за всеки един кадър. Тези рисунки бяха отправната точка на работата със Симус и Нейтън. Беше страхотен начин да им покажа визуално всичко, което беше в главата ми“.

Като символ на днешните по-цивилизовани времена, Грейси трябва да пресъздаде цирковия живот характерен за 19 век, с цялата зрелищност на света на Барнъм, без да използва истински живи животни, експлоатирани в миналото за забавление. За тази цел, специалистите по визуални ефекти на Moving Picture Company (MPC) създават дигитално цялата плеада от животни. „За мен бе особено важно да няма истински животни на снимачната площадка“, споделя Грейси. „MPC свърши невероятна работа, за да ни убеди, че това са реални животни без да имаме притеснения, че сме жестоки към истински живи твари“.

Шеймъс Макгарви, известен с изключителната си работа по ленти като Изкупление и Ана Каренина, се влюбва в идеята, че филмът трябва да притежава визия отвъд всякакъв исторически период. „Това, което Майкъл желаеше, е жива, съвременна атмосфера“, казва той. „Съгласихме се, че всичко трябва да изглежда актуално и много се забавлявахме като използвахме движения на камерата и цветове, които няма да видите във филми за минали периоди. Използвахме дигитални камери и модерна наситена палитра. В дизайна има и щипка хумор, като непрекъснато се противопоставя на идеите, типични за един застоял исторически филм“.

Нещата стават още по-интригуващи, когато Грейси започва да показва на Макгарви хореографията. Макгарви е наясно, че иска да избяга от представите за един филмов мюзикъл и решава да направи камерата по-жива, с по-плавни движения и представляваща танците в по-близък план, отколкото сме свикнали. „Хореографията е невероятна и по никакъв начин не представя танците от онова време. Тя е изключително модерна и това бе моето вдъхновение за движението на камерата. Хареса ми възможността за експериментиране, която хореографията ми предостави“.

Грейси и Макгарви дори репетират движенията на камерата. „Дългият репетиционен процес ни даде време да опитаме с различни идеи“, споделя Грейси. „В това пространство можеше само да бъдем креативни. През нощта преглеждахме снимките, спахме няколко часа и се връщахме вече научили доста“.

За снимките в т.нар. Американски музей на Барнъм, Макгарви използва кранове. „Прибягнахме до 15-метров кран, който може да се разпъва и прибира много бързо, което ни даде възможност да заснемем най-динамичните кадри. Камерата бе в състояние да обхване всички танцьори и придава страхотна емоция на екрана. Даде ни височината, когато ни бе необходима, и ни позволи да се спускаме от високото към ниското“.

Благодарение на работата по дизайна на Нейтън Кроули, Макгарви снима сред миниатюри, които представят Ню Йорк до най-дребния детайл. „Филмът се развива в света на въображението, така че миниатюрите се вписват в тази идея, като в същото време използвахме театрални елементи, които също са ключови за нашата визия“, казва Макгарви. Грейси добавя: „Миниатюрите като вид изкуство може да са на умиране, но чрез тях създадохме любимите ми кадри във филма“.
Най-великият шоумен
Поради сложността на кадрите, както мащабни, така и в по-близък план, по-голяма част от филма е предварително визуализирана. Въпреки огромната подготовка, според Макгарви е било от изключителна важност да си отворен към всякакви случайности. „Ако приемате инцидентите спокойно, понякога те могат да доведат до страхотно вдъхновение“, казва той. „Дори неволното размазване може да създаде неочаквана динамика. И това е най-страхотното в киното, до монтажа и пост-продукцията, постоянно откривате най-добрия начин да разкажете историята“.

Художникът Кроули, номиниран за Оскар за великопната си работа по Престиж, Черният рицар и Интерстелар, също се опитва да надмине себе си. Въпреки че е известен с иновативното си сътрудничество с режисьора Кристофър Нолън (тази година и в Дюнкерк), Кроули никога не е работил по мюзикъл. Той обаче не може да устои на Най-великият шоумен. „Възможността да създадеш света около раждането на цирка и това, което ще се превърне в шоубизнес, е нещо феноменално“, споделя Кроули.

На момента той се запалва по футуристичните иновации на 19 век, от експериментите на Тесла с електричество до новопостроените градски железници. „Заинтересувах се от големия акцент върху футуризма от онова време, с огромните стъклени къщи в Ню Йорк, Париж и Лондон, и всички възможности за обществото, които се създават чрез технологията и появата на масовото електричество“, разказва Кроули. „Въпреки че музеят на Барнъм всъщност отваря врати преди Гражданската война, в нашата визия той принадлежи повече на индустриалната епоха, затова имаме пара, газ и електричество и наистина можем да почувстваме духа на бързо променящото се време, нещо типично и за нашето настояще“.

Премиерата в кината в България на Най-великият шоумен, един от най-прекрасните филми на годината, е на 29 декември 2017 г., разпространяван от Александра Филмс: