Нездравословни комбинации с храни


филия със сладко

Представяме най-честите грешки при комбинирането на храните.

Хората често съчетават някои хранителни вкусове, които повечето от нас мислят, че са чудесна комбинация. Ето три от най-честите комбинации, които всъщност са доста неподходящи, повечето хора допускат тези грешки, като съчетавата храните така, че да не носят здравни ползи:

Филия хляб с конфитюр или мармалад

Особено неподходяща е комбинацията от бял хляб и конфитюр или друго сладко, защото простите въглехидрати, които съдържа конфитюра рязко вдигат захарта в кръвта, а белият хляб има и висок гликемичен индекс. Гликемичният индекс (GI) е цифрова скала, която показва колко бързо и колко високо определена храна може да повиши нашата кръвна глюкоза (кръвна захар).

Но не е добра и комбинацията от пълнозърнест хляб и конфитюр, защото изследванията показват, че този хляб доста вдига захарта. Резките скокове на захар в кръвта увреждат панкреаса, а също така водят и до енергийно неразположение, защото следват резки спадове. Вместо конфитюр, намажете хляба с масло, което според по-нови изследвания, е сред здравословните храни, особено ако не прекалявате, а освен това значително ще забави темпото, с което захарта от хляба достига до кръвта.

Салата без зехтин
сурова салата

Зеленчукова салата, покрита с оцет, лимон и други подобни овкусители, но без зехтин или дори олио, не носи нужните здравни ползи. Ако от диетични причини избягвате да добавяте мазнина в салатата или използвате готови, т.н. диетични заместители, би трябвало да знаете, че това е пречка за усвояването на много важни хранителни съставки.

Изследване, публикувано в списание American Journal of Clinical Nutrition показва например, че изключително полезните каротиноиди например, от морковите, много по-добре се абсорбирт, ако добре полеете с мазнина салатата, а така е и с други здравословни съставки, за усвояването на които се нуждаем от определено количество мазнина. Следователно, не се колебайте, полейте салатата си с една-две супени лъжици зехтин, тиквено олио или подобен вид здравословно масло, вместо с диетични заместители.

Чай с мляко
зелен чай с мляко

Независимо от това дали пиете черен или зелен чай, и двата са много богати на антиоксиданти, които благоприятно влияят върху намаляване на възпаления с нисък интензитет. При това, зеленият чай е относително по-здравословен, защото има по-малко кофеин и повече полезни съставки. Но ако в чая добавете мляко, независимо дали става дума за краве или растително (от соя, ориз, кокос и други подобни), протеините от млякото се свързват точно с антиоксидантите и предотвратяват тяхното усвояване. А що се отнася до млякото, в тази комбинация една от основните добри съставки на въпросната напитка, калция, не може да се използва, тъй като кофеинът пречи на усвояването на калций.

Смесването на чай с мляко може да доведе до образуване на камъни в бъбреците. Така че, ако искате да добавите нещо добро в чая си, вместо мляко, изцедете лимон. За подсладител ползвайте мед.

Вижте примери за полезно съчетание на храните.

Източник: агенция БГНЕС; Снимки: филия със сладко: curtis19490; салата без зехтин: crossfaget; зелен чай с мляко: Polymanu

ОЩЕ ПОЛЕЗНИ СТАТИИ: