Пресни плодове и зеленчуци срещу депресия


плодове

Искате да сте в добро настроение – хапвайте сурови плодове и зеленчуци.

Редовната консумация на сурови плодове и зеленчуци намалява риска от депресия. Изследователи от Университета в Отаго, Нова Зеландия, откриха, че суровите плодове и зеленчуци носят по-добро психично здраве, отколкото ако са варени, консервирани или преработени.

Обилното похапването на сурови плодове и зеленчуци, богати на полезни микроелементи, е свързано с по-добро психично здраве. При готвене или преработка наличието на тези важни микроелементи намалява.

Здравните кампании обикновено се съсредоточават върху количеството на подовете и зеленчуците в менюто, например пет порции дневно. Учените обаче разгледаха как се отразява начинът, по който те са приготвени, върху психичното здраве.

За проучването са изследвани 422 души от Нова Зеландия и САЩ на възраст между 18 и 25 години. Тази възрастова група е избрана, тъй като младите възрастни обикновено имат най-ниската консумация на плодове и зеленчуци от всички възрастови групи и са изложени на висок риск за психични разстройства.

Учените проследили типичната консумация на доброволците на сурови плодове и зеленчуци, както и сготвените и преработените и психичното им здраве, за да открият каква е връзката между приема на плодове и зеленчуци и психичното здраве. Изследователите отчели и демографски фактори които, влияят върху психичното здраве, като сън, спорт, хронични болести, нездравословно хранене, социално-икономически статус, етническа принадлежност и пол.

Консумацията на сурови плодове и зеленчуци показват по-ниски нива на симптоми на психични заболявания, като депресия, и подобрени нива на психологическо благополучие, включително положително настроение и удовлетворение от живота. Тези ползи за психичното здраве намаляват значително при варени, консервирани и преработени плодове и зеленчуци.

Това изследване показва голямото значение на начина на живот, като промяна на хранителните навици, може да лесен начин за подобряване на психичното здраве, казва д-р Тамлин Конър, която е старши преподавател по психология и главен автор на изследването.

Най-ефективните сурови храни, които носят по-добро психично здраве, са: моркови, банани, ябълки, зеленолистни зеленчуци като спанак, грейпфрут, маруля, цитрусови плодове, горски плодове като ягоди, малини и боровинки, краставици и киви.

Резултатите от проучването са публикувани в специализираното издание Frontiers in Psychology на 10 април 2018 г.

Снимка на пресни плодове: Марша О’Конор

ОЩЕ ПОЛЕЗНИ СТАТИИ: