Пълномаслени млечни продукти срещу диабет


сирене и мляко

Хапването на пълномаслени млечни продукти намаляват риска от диабет до 30%.

Британски учени установиха, че хората, които ядат пълномаслени млечни продукти, като сирене, кашкавал, масло, сметана и кисело мляко, по-рядко развиват диабет тип 2.

Учените от университета на Кембридж са направили мета-анализ на 16 изследвания, обхванали 63 682 души от Европа, Северна Америка, Австрали и Азия, в продължение на 20 години. В началото на всяко от изследванията участниците не страдали от диабет тип 2, а към края им общо 15 100 развили това заболяване. Участниците са изследвани за биомаркери на млечните мазнини, които са показател, че човекът консумира млечни продукти.

Във всяко от изследванията учените анализирали отношението между биомаркерите за млечните мазнини и риска от развиване на диабет тип 2. Те установили, че хората, които били сред 20% от участниците с най-висока концентрация на такива биомаркери, са с най-малка опасност от диабет тип 2, с 30% по-ниска, отколкото при хората от 20% от всички, консумиращи най-малко млечни продукти. Този фактор е независим от другите потенциални рискови фактори, включително възраст, пол, етническа раса, социално-икономически статус, физическа активност и затлъстяване.

Изследването обаче не е установило кои точно млечни продукти са с най-голям профилактичен ефект срещу диабет.

Резултатите от анализа са публикувани в специализираното издание PLOS Medicine на 10 октомври 2018 г., както и в резюме в уебсайта на Университета на Кембридж.

Подчертаваме, че указанията за здравословно хранене на здравните власти на САЩ 2015-2020 препоръчват не повече от три порции мляко и млечни продукти на ден и съветват да се избират обезмаслени или нискомаслени такива, базирайки се на проичване, че наситените мазнини в пълномаслените млечни продукти повишават нивото на лошия холестерол, който е основна причина за сърдечно-съдови заболявания. Но големият брой на хранителните вещества в млечните продукти, сред които калций, калий, магнезий, витамини К1 и К2, както и пробиотиците в киселото мляко, могат да допринесат за здравословното хранене.

Българското министерство на здравеопазването също препоръчва на българите от 2015 г. насам да се предпочитат мляко и млечни продукти с ниско съдържание на мазнини и сол, като също се позовава на твърдението, че пълномаслените млека и млечни продукти са значителен източник на наситени мастни киселини, чийто висок прием води до повишаване нивата на лошия холестерол, което пък от своя страна увеличава риска от атеросклероза.

Някои предишни изследвания също бяха установили, че яденето на млечни продукти, особено на сирене, кашкавал и кисело мляко, е свързано с по-ниска честота на диабет тип 2, но констатациите не показваха пряка причинно-следствена връзка.

Нашите резултати предоставят най-изчерпателното глобално доказателство досега за биомаркерите за млечни мазнини и връзката им с по-нисък риск от диабет тип 2, заяви водещият автор на изследването д-р Фумиаки Имамура от отдела по еподимология към Медицинския изследователски институт на Университета в Кембридж.

Ние сме наясно, че нашата работа с биомаркери има ограничения и изисква по-нататъшно проучване на основните механизми, но най-малкото наличните данни за млечните мазнини не показват повишен риск за развитие на диабет тип 2, пояснява той.

За бъдещи изследвания екипът би искал да проучи различни видове млечни продукти, консумирани от различни популации, за да определи дали методите за производството им играят някаква роля.

Снимка на сирене и мляко: Диана Лаврова