Хипермаркетите създават кризисно затлъстяване


хипермаркет

Храните в супермаркетите създават кризисно затлъстяване, тласкайки клиентите да купуват нетипични и вредни храни.

Този извод е направен след проучване на нарастващото затлъстяване на африканския континент и връзката му с нарастването на веригите хипермаркети.

Промяната в хранителните навици създава криза на затлъстяването в страните от Африка, тъй като средната класа там започва да купува храна от супермаркети, а не домашно отгледана. Това предупреждава група от международни експерти.

Според данните на групата Малабо Монпелие – експерти по храните и земеделието, затлъстяването става голямо предизвикателство за правителствата на континента, агенциите и частния сектор, които вече се борят с недохранването. Броят на заболелите с диабет също се увеличава.

Африка се включва късно в епидемията със затлъстяването, но е континент с бързо растящо разпространение на състоянието, заяви Йоахим фон Браун, професор по икономика в Университета в Бон и съпредседател на групата, цитиран от британския вестник Guardian и агенция БГНЕС.

Нарастването на средната класа е ключов фактор за увеличаването на случаите на затлъстяване, като най-голям брой хора с наднормено тегло има в богатите африкански страни и най-вече сред хора с високо образование, както и сред жените.

Експертите призовават правителствата да признаят затлъстяването като форма на неправилно хранене. Те също така посочват, че в много случаи се наблюдават деца, които страдат както от наднормено тегло, така и от забавяне на растежа, т.е. са под нормалната височина за своята възраст. Второто се дължи на хронично недохранване.

В световен мащаб 41 млн. деца на възраст под пет години са с наднормено тегло или страдат от затлъстяване. От тях 25% живеят в Африка. В същото време процентът на деца с наднормено тегло в Африка се е увеличил от 4% през 1990 г., до 7,5% през 2011 г. До 2025 г. той ще е 11%.

В Африка броят на деца с наднормено тегло под пет години се е увеличил с близо 50% от 2000 г., заяви д-р Виктор Агуайо, директор по въпросите на храненето към УНИЦЕФ.

Снимка: Кента Хаяши