Храни, които подуват стомаха


бургер

Кои храни водят до подуване на стомаха?

Плоският корем е признак за добро здраве и жизненост, а той се постига относително трудно в модерния свят, включително здравословно хранене, освен задължителния спорт.

Много храни обаче, сред които и редица здравословни продукти, предизвикват подуване и газове, и е препоръчително да се избягват от страдащите от стомашни проблеми, казва британската експертка по храненето Рианън Ламбърт, цитирана от агенция БТА.

Оснивните храни, които подуват стомаха, са следните:

Продукти с ограничена хранителна стойност:
Едва ли за някого е изненада, че т.нар. джънк фууд с ниска хранителна и здравословна стойност, е сред причинителите на неприятни стомашни усещания. Съдържащите се в нея химикали освен това водят до възпаления.

Ябълки:
Известно е, че “Една ябълка на ден държи доктора далеч от мен”. С богатото си съдържание на захари и фибри обаче полезният плод може да предизвика подуване и стомашни газове при някои хора.

Лук:
Колкото и да е полезен, лукът е сред главните “виновници” за подуване и стомашни газове, макар обикновено да се консумира в малки количества. Причината са съдържащите се в него фруктани – разтворими фибри, които предизвикват дискомфорт при индивиди с непоносимост към тях, особено след консумация на продукта в сурово състояние.

Сол:
Солта се свързва с водата в тялото, което означава, че прекомерната й консумация може да предизвика задържане на течността.

Газирани напитки:
Газираните напитки също предизвикват стомашен дискомфорт, тъй като съдържащият се в тях газ се улавя в тялото. Един от най-големите газирани виновници за подуване на стомаха е бирата, в състава на която влизат ферментиращи въглехидрати като ечемик и пшеница.

Пшеница и всички продукти от нея, вкл. хляб:
Зърнената култура е сред популярните причинители на стомашно подуване, особено при индивиди, страдащи от непоносимост към глутен.

Млечни продукти:
Според експерти от САЩ при над 65 процента от глобалното население липсва ензим за разграждане на лактозата, който се съдържа в млякото, особено в прясното. Това означава, че млечната захар от стомаха преминава към дебелото черво, където образува често болезнени газове.

Леща:
Изобилстващите от фибри продукти, и в частност лещата, която е сред най-богатите на растителни влакна храни, допринасят за образуването на големи количества газове.

Снимка: Джанет Бисли