Българите гледаха в киносалоните 11 български игрални филма.
Българското кино бележи подем през 2017 година като кинопроизводство и зрителски интерес с 11 игрални родни продукции и няколко копродукции, които българският зрител можа да изгледа на големия екран.
Да дадеш пари за билет за български филм не е и не е нужно да е изконечна манна, само защото съответното заглавие е родна продукция. Българските филми от модерните времена на киното ни са както комерсиални продукции, радващи се на огромен зрителски интерес като Мисия Лондон, така и елитарно изкуство, често неразбрано от зрителя, на който му доскучава, докато го гледа, чудейки се защо това на големия екран прилича на телевизионен театър.
От 2012 г. насам няма българско заглавие сред десетте най-гледани филми в родината ни, докато през 2017 г. два български филма се нареждат сред 15-те най-гледани в кината у нас.
За кои родни заглавия българите отделиха пари от джоба си, за да ги гледат през календарната 2017 година? Zdraven.bg представя българските заглавия, подредени по касови приходи от киносалоните до 31 декември 2017 г.:
1. Възвишение: 1,068,273 лв приход (130 470 зрители)
Възвишение, с премиерна дата 10 ноември, определено е най-скъпата българска продукция през 2017-та и най-шумно рекламираната. Това е едно от малкото български заглавия, които препоръчваме да гледате, ако сте пропуснали. Екранизацията на едноименния роман на Милен Русков, издаден през 2011 г., е режисирана от Виктор Божинов, известен от сериала Под прикритие (2011 – 2016). Историята на Възвишение преплита исторически факти с художествена измислица. През 1872 г. Димитър Общи (в ролята Филип Аврамов) и неговата чета осъществяват Арабаконашкия обир. На Гичо и Асенчо е възложена задачата да намерят и лично да предадат писмо до Васил Левски. Тяхното търсене се превръща в трагикомично приключение, като техният революционен ентусиазъм е изместен от разочарование и огорчение.
2. Бензин: 794,944 лв приход (98 862 зрители)
Не е голяма изненада, че Бензин е второто най-касово българско заглавие за 2017-та, след като в България кино поредицата Бързи и яростни е със статут на култова и всяко от заглавието от 6-та част насам е било най-гледаното в премиерната си година у нас със стотици хиляди зрители, а българското заглавие наподобява отдалеч холивудската продукция в наш си вариант. С премиера на 15 май Бензин е режисьорски дебют на Асен Блатечки (заедно със съпругата му Катерина Горанова), който изпълнява и главната роля на герой, бивш автомонтьор и състезател, който излиза от затвора, излежал 15-годишна присъда. Ключови думи в сюжета са любов, драма, екшън и високи скорости. Каскадите са реални, без компютърни ефекти.
3. Воевода: 679,249 лв приход (87,604 зрители)
Зорница София е режисьор и в главната роля във Воевода по очерка Румена войвода на Николай Хайтов. Филмът разказва за жената-воевода Румена, която предвожда чета, налагайки свое правосъдие в завладяната от Османската империя България. Кино премиерата е 13 януари, а ТВ-премиерата – на 12 декември, разкъсан на три епизода, за да не отегчи зрителя на ефирната телевизия с безличните герои и празното послание на скучното екранно действие.
4. 12А: 443,362 лв приход (57,593 зрители)
Продължението на хита от 2016-та 11А, стартирал на 15 септември, е два пъти по-малко гледан и с два пъти по-малко приходи от първия. Сценарист и на двата филма е Николай Колев, но 12А е с нова режисьорка, нов продуцент и изцяло нов актьорски състав, което явно е повлияло на (не)успеха на продукцията, която отново разказва за буйни ученици, омотаващи с проблеми класната.
5. Вездесъщият: 379,797 лв приход (45,782 зрители)
Вездесъщият е вторият игрален филм на режисьора Илиян Джевелеков (Love.net) с премиера 13 октомври, на който той е и съсценарист и съпродуцент. Отличен е със Златна роза за Най-добър пълнометражен филм на 35-ия Фестивал на българския игрален филм. В центъра на историята е писател (в изпълнение на Велислав Павлов), който е обсебен да следи всички наоколо с десетки скрити камери.
6. Дъвка за балончета: 373.475 лв приход (44,773 зрители)
Дъвка за балончета е романтична драма-комедия с премиера 8 декември. Това е режисьорски дебют в киното на Станислав Тодоров-Роги, доказал се с комедийния сериал Тя и той. филмът разказва за две бивши гаджета, които се срещат след 25 години, за да си спомнят живота от края на 80-те.
7. Секс академия: Мъже: 75 860 лв приход (10,038 зрители)
Секс академия е третият филм на режисьора Георги Костов (Пистолет, куфар и 3 смърдящи варел; 11А) и отново комедия, с премиера 21 април, която разказва за програмист, който не знае да сваля жени и затова се записва на курс за свалки.
8. Дамасцена: 60 816 лв приход (8655 зрители)
Сюжетът на Дамасцена, тръгнал в киносалоните на 3 ноември, е по действителен случай. Филмът на режисьора Тодор Анастасов проследява над половин век съдбата на главния герой от Долината на розите. Продукцията е с участието на над 70 актьори и 1500 статисти.
9. Никой: 30 382 лв приход (4391 зрители)
В режисьорския дебют на Андрей Андонов участват петима актьори, чиито герои размишляват мълчаливо и на глас за нещата от живота в родопска вила, любейки се всеки с (почти) всеки. Никой е красиво заснет филм и с добра музика. Кино премиерата на филма е 31 март, но от декември може да се гледа по платения канал HBO. Ако сте абонати на HBOGO, препоръчваме да го изгледате онлайн.
10. Пеещите обувки: 27 002 лв приход (4004 зрители)
Пеещите обувки е третият филм на режисьора Радослав Спасов (Сирна неделя), оператор на над 20 игрални филма, и сюжетът му е базиран на част от творчеството и живота на певицата Леа Иванова и композитора Еди Казасян. Кино-премиерата му е на 10 февруари, а ТВ-премиерата – на 6 септември по БНТ. Ако го улучите, гледайте го!
11. Безбог: 14,480 лв приход (2660 зрители)
Най-негледаният български филм за 2017-та е и най-награждаваната родна продукция в страната и по света последните две години. Преди българската си кино премиера на 5 май Безбог е показван на дузина фестивали като Севиля, Торонто, Варшава, Сараево, Рейкявик, Хамбург, Мумбай, Билбао, Батуми, Варна, където разни награди на критиката, вкл. Златна роза за Най-добър пълнометражен филм на 35-ия Фестивал на българския игрален филм. Безбог е първият пълнометражен филм на режисьорката Ралица Петрова, който макар да е станал любим на фестивалната критика, зрителите странят от него. Явно има защо да е така.
Кадър от Възвишение: facebook.com/Vuzvishenie