Роботите могат да се използват за оценка на психичното благосъстояние на децата.
Изследователи от университета на Кембридж са установили, че децата са по-склонни да споделят преживяванията си с роботи, отколкото с възрастни, съобщи пресцентърът на университета на 1 септември 2022 г., цитиран от БТА.
Според авторите на изследването в бъдеще хуманоидните машини могат да помагат в работата на училищни психолози.
Проучването е обхванало 28 деца на възраст между 8 и 13 години. Всяко от тях е участвало в 45-минутна индивидуална сесия с Нао (Nao) – хуманоиден робот, висок около 60 см. Родител или настойник и членове на изследователския екип са наблюдавали “срещата” от съседна стая. Преди всяка сесия децата и техните родители или настойници са попълвали стандартни онлайн въпросници за оценка на психичното състояние на подрастващите.
В рамките на сесията децата са имали възможност да взаимодействат с робота, да го докосват и да му говорят. Допълнителни сензори са отчитали сърдечния им ритъм и са записвали движенията на очите и главата. В края на експеримента всички малчугани са споделили, че им е харесало да взаимодействат с робота.
Оказва се, че някои от участниците са споделили с Нао информация, която не са посочили във въпросника. Например, децата са били по-склонни да споменават за тормоз в училище на робота, отколкото на изследователите чрез въпросници. Авторите на изследването обясняват, че тъй като за целите му е използван андроид с “детски” размери, подрастващите не са го възприемали като заплаха и са му се доверявали.
Според специалистите новата технология няма да замени психолозите и другите специалисти. Въпреки това подобни хуманоиди могат да бъдат полезен инструмент за работа с деца, които трудно споделят своите преживявания.
Снимка на момче с робот: Victoria_rt / Pixabay