Естествени източници на витамин B5


пъстърва с авокадо

Представяме полезен списък на естествени източници с високо съдържание на пантотенол, известен също като витамин B5.

Витамин B5 е водоразтворим витамин, който спомага за изграждането на клетките, поддържа нормалния растеж и развитието на централната нервна система. Витамин B5 е изключително важен за доброто функциониране на щитовидната жлеза и надбъбречните жлези. Подпомага организма при хроничен стрес и поддържа здравословни нивата на холестерола и на триглицеридите в организма.

Витамин В5 участва в клетъчния процес за производство на енергия като стартира процеса на липолиза – освобождаване на мазнините от мастните клетки адипоцити и изгарянето. По този начин се образува допълнителна енергия, която е от изключително значение за организма при повишени умствени и физически натоварвания.

Витамин В5 участва в създаването на стотици ензими за ускоряване на обменните реакции в клетките на организма.

Пантенолът помага за засилването на имунната система и подобрява възможността на организма да издържа при различни стресиращи условия.

Пантотеновата киселина има доказано противовъзпалително действие като задейства обменните процеси на надбъбречната жлеза, където веществото синтезира глюкокортикоидите, а те помагат в борбата на тялото с всякакви възпаления, включвайки защитните му реакции в отговор на постъпването на външни микроорганизми.

Витамин B5 помага за превенцията и лечението на заболявания като надбъбречна недостатъчност, синдром на изгарящите крака, катаракта, хронична умора, хиперлипидимия, остеоартроза, ревматоиден артрит.

Витамин В5 е необходим за удължаване продължителността на живота. Недостигът му в организма води до нарушена обмяна на веществата, дерматити, депигментация, спиране на растежа и други. Дефицитът на витамин В5 може да се прояви във вид на хипогликемия, язви на дванадесетопръстника, заболявания на кожата и кръвта. С недостатъчното количество на пантотенова киселина се обяснява и изтръпването на крайниците.

Препоръчителната дневна доза на витамин В5 е:
новородени, 0-6 месеца – 1.7 мг;
бебета, 7-12 месеца – 1.7 мг;
деца, 1-3 години – 2 мг.;
деца, 4-8 години – 3 мг.;
деца, 9-13 години – 4 мг.;
над 14 години мъже и жени – 5 мг.;
бременни – 6 мг.;
кърмачки – 7 мг.

Най-богат източник на витамин B5 са месо и гъби. Зърнените храни също са богати, но при смилането им голяма част от пантотеновата киселина бива отстранявана, защото се съдържа основно във външните слоеве. От плодовете и зеленчуците най-богати на витамин 5 са авокадо и броколи. Съдържа се също в люцерна, фъстъчено масло, гъби, ориз, трици, ядки като фъстъци, кашу и бадеми, както и в пчелното млечице и различните видове сирене. По принцип всяка топлинна обработка – готвене, варене, замръзяване и т.н., намалява съдържанието на витамин B5 в съответния хранителен продукт.

Витамин В5 се съдържа в следното количество 100 грама продукт:
шийтаке – 22 мг;
жълтък (суров) – 3 мг;
манатарка – 2.6 мг;
пъстърва – 1.9 мг;
печурка – 1.5 мг;
авокадо – 1.4 мг;
слънчогледови семки – 1.13 мг;
пачи крак – 1.1 мг;
фъстъци (печени) – 1 мг;
сьомга (готвена, задушена) – 0.9 мг;
кашу (сурово) – 0.86 мг;
сладки картофи – 0.8 мг;
броколи (сурово) – 0.6 мг;
бадеми (сурови) – 0.475 мг;
стафиди – 0.1 мг;
пресен лук – 0.1 мг.

Снимка: Стюарт Спивак