Защо да изберем портокал пред портокалов сок?


Какви здравни ползи на портокалите губим, ако само пием портокаловия сок вместо да хапнем плода?

Портокаловият сок обикновено се свързва със здравословното хранене и обикновено е най-честият ни източник на портокали.

Дали наистина портокаловият сок е толкова полезен, колкото си мислим?

Ако става дума за плодов сок от магазина – категорично НЕ! От Zdraven.bg винаги сме призовавали да се въздържате от купешките натурални сокове, защото те са пълни с консерванти и съдържат добавена захар. А това уврежда здравето на човек. Запомнете, че всички пакетирани сокове, които се предлагат в магазина, са всъщност джънк фууд.

Цитрусовият плод обаче не бива да бъде премахван от диетата ни. Нездравословното хранене е причина за 20% от смъртните случаи в световен мащаб, показва доклад, публикуван в Lanced. А доклад на Европейската комисия, озаглавен Food4Me, показва, че по-големият прием на плодове и зеленчуци, както и пресните сокове от тях, се свързат с понижен риск от затлъстяване и имат по-добра инсулинова чувствителност.

Консумирането на натурални сокове от магазина с добавена захар засилва риска от диабет за разлика на пиенето на фреш, показва съвместо американско и китайско проучване, обхванало почти 200 хиляди души, което е публикувано в PLoS One. Друго проучване, публикувано в Pediatrics, доказало, че наблягането на сокове с добавена захар от магазина увеличава над нормата теглото на децата за разлика от фрешовете.

Затова забравете да купувате за вас и децата ви консервирани натурални сокове с добавена захар!

В 100 грама суров плод портокал, което е около 50 килокалории, може да се открият около 12 грама въглехидрати, от които 9+ грама захари и 2+ грама фибри, 0.1 грама мазнини и почти 1 грам белтъчини.

Това количество портокал съдържа 53 милиграма витамин C, което е 64% от препоръчителната дневна доза, 0.09 милиграма витамин B1 (тиамин) и 30 микрограма витамин B9 (фолиева киселина), което и за двата витамина е 8% от препоръчителната дневна доза. От микроелементите е най-богат на калций (40 милиграма) и калий (180 милиграма) – което се равнява на 4% от препоръчителната дневна доза при 100 грама портокал, както и на магнезий – 10 милиграма или 3% от препоръчителната дневна доза.

Ако си истискате една чаша сок от портокал, количеството на витамин C може и да надмине препоръчителната дневна доза, но ще загубите полезните фибри. Консумацията на фибри предотвратява появата на диабет, сърдечно-съдови заболявания и някои видове рак.

Затова, ако трябва да избирате дали да си направите фреш от 2-3 портокала или да ги изядете, Zdraven.bg препоръчва да си хапнете единия, а защо не и трите, особено ако това е едниственият ви прием на плодове за деня.

Снимка на портокали и портокалов сок: Еилив-Сонас Ацерон