Здравните ползи на доматите


домати

Представяме 7 доказани здравни ползи на доматите.

Доматът е растение от семейство Картофови. Според ботаниката той спада към плодовете, но според готварството спада към зеленчуците и се приема за такъв.

Доматите са с ниско съдържание на въглехидрати и захар – един средноголям домат осигурява само 22 калории и около 5 грама въглехидрати, от които 3 г захар и 1.5 г фибри. Доматите са пълни с полезни хранителни вещества, които носят разнообразни ползи за здравето.

Доматите са богати на витамини и микроелементи

Един домат може да осигури около 40% от препоръчителния минимален дневен прием на витамин С. Доматите съдържат витамин А – алфа и бета каротини, които поддържат имунитета, зрението и здравето на кожата. Те имат също витамин К, който е добър за костите, както и калий – основно хранително вещество за сърдечна функция, мускулните контракции и поддържане на здравословно кръвно налягане и баланс на течностите в организма.

Химически преглед на съставките на доматите ликопен, алфа-томатин и томатидин в чиста форма и в пресните и обработени домати, осъществен от министерството на земеделието на САЩ и публикуван в списанието Journal of Agricultural And Food Chemistry през 2013 г., показва тяхното антиканцерогенно и предпазващо сърцето действие и други здравни ползи, като се препоръчва данните да се използват за бъдещи по-задълбочени и конкретни проучвания.

Доматите пазят сърцето

Доматите съдържат мощния антиоксидант ликопен, който им придава червения цвят. Изследване, публикувано в изданието Advances in Nutrition през септември 2014 г. показва, че по отношение на ползите за здравето на сърцето е много по-ефективно да се консумират домати и продукти от домати като кетчук и сок, отколкото да се приема ликопен като изкуствена добавка.

Друго проучване, публикувано в изданието Nutrition Research през май 2016 г., показва, че по-високите нива на ликопен в кръвта са свързани с по-ниска смъртност при хора с метаболитен синдром – група от рискови фактори, които повишават риска за развитие на сърдечни заболявания, диабет и инсулт.

Доматите предпазват от рак

Различни проучвания са открили връзка между антиоксиданта ликопен и намалявенето на риска от пет вида рак – рак на гърдата, рак на простатата, рак на яйчниците, рак на белите дробове и рак на стомаха.

10-годишно наблюдение на 39 876 жени, които не страдали от рак или сърдечно-съдови заболявания в началото на периода на проучването, установило, че приемът на ликопен чрез хапването на домати намалява риска от рак на гърдата. Резултатите са публикувани в специализираното издание Cancer Epidemiology, Biomarkers & Preventions през май 2005 г.

Проучване на японски учени, публикувано в изданието Journal of Nutritional Science and Vitaminology през 2013 г., показва, че консумацията на ликопен чрез доматите помага за превенция и при лечение на рак на простатата.

Мета анализ на 10 проучвания, публикуван в изданието Scientific Reports през май 2014 г., открива, че увеличеният прием на ликопен намалява риска от рак на яйчниците при жените в менопауза.

Изследване, публикувано специализираното издание Cancers през май 2011 г., разкри, че ликопенът в доматите помага за превенция от рак на белите дробове, макар авторите му да препоръчват допълнителен анализ за ролята на веществото в процеса при намаляването на растежа на раковите клетки.

Мета анализ на 21 проучвания, осъществени в периода 1966-2012 г., публикуван в изданието Mediacal Hypotheses през април 2013 г., показва, че консумацията на колеми количества домати и продуктите от тях поради високото съдържание на ликопен, помага за превенция от рак на стомаха, който рак е вторият най-смъртоносен в света към момента.

Доматите защитават кожата

Редица проучвания показват, че ликопенът действа като защита от радиацията на ултравиолетовите очи. Изследване, публикувано в изданието British Journal of Dermatology през януари 2011 г., установи, че комбинацията от доматена паста, богата на ликопен, в комбинация със зехтин защитава от увреждане на кожата от слънцето и подсилва производството на про-колаген – молекула, която придава на кожата нейната структура и я поддържа здрава и млада. Учените вярват, че ликопенът в доматите е от ключово значение. Той е в най-висока концентрация, когато домати са били варени, а зехтинът увеличава усвояването му от храносмилателната система в кръвта.

Доматите подобряват зрението

Ликопенът е добър и за очите. Но това не е единственият защитен хранителен елемент в доматите, който ги предпазва. Те съдържат също лутеин и бета-каротин. Според изследване, публикувано в специализираното издание Clinical Interventions In Aging през юни 2013 г., тези хранителни вещества поддържат добро зрение и защитават от очни заболявания, включително катаракта и дегенерация на макулата.

Доматите помагат при диабет

Доматите са полезна храна за хора с диабет тип 2. В проучване, публикувано в Indian Journal of Clinical Biochemistry през март 2007 г., показва, че пациенти с диабет тип 2, които 30 дни се хранили с варени домати, са имали намаление на липидната пероксидация – верижна реакция, в която веществата, наречени свободни радикали, атакуват мазнините, а това увеличава риска от сърдечни заболявания. Това е от изключително значение, защото диабетът удвоява риска от инсулт и инфаркт.

Доматите подобряват храносмилането

Течностите и фибрите в доматите помагат при запек, ако сте склюнни към това състояние. При запек основните препоръки на здравните органи е да се увеличи приемът на течности и фибри. Съдържанието на фибри в 100 грама домат е 1.2 грама, което прави в един домат около 5% от препоръчителния дневен прием на фибри, а съдържанието на вода – около 95 грама. При някои хора обаче киселинността на варените домати може да увеличи киселинността в стомаха, затова в случая ги яжте по-добре сурови.

Снимка на 7 домата: Meditations