Идеалното количество плодове и зеленчуци


СЗО препоръчва хората да консумират около 400 грама плодове и зеленчуци дневно за добро здраве, разпределени в пет порции от по 80 грама.

Не е необходимо да се тъпчете с плодове и зеленчуци – резултатите от ново изследване потвърждават, че препоръчваните от Световната здравна организация (СЗО) пет порции дневно по 80 грама всяка са достатъчни за намаляване на риска от смърт по каквато и да е причина и в частност от сърдечносъдови заболявания.

През април 2014 година беше публикувано британско изследване, според което за постигане на целта са необходими седем порции плодове и зеленчуци дневно.

Авторите на настоящото проучване включва китайски учени от различни интститути и университети в Китай, както и американски учени от Харвардския университет в САЩ. Екипът е установи, че идеалното количество е пет порции на ден и че над него няма допълнителни ползи. Изследването е публикувано в онлай изданието British Medical Journal на 29 юли 2014 г.

Изследователите са стигнали до този извод след мета анализ на 16 други проследяващи кохортни проучвания проучвания, обхванали 833 234 души.

Според резултатите от настоящото изследване всяка допълнителна порция плодове и зеленчуци дневно намалява риска от смърт по каквато и да е причина с 5% и от смърт от сърдечносъдови заболявания с 4%. При консумацията на над пет порции дневно не се наблюдава понижение на риска по неизяснени от изследователите причини.

Изследователите установили също, че яденето на повече плодове и зеленчуци не предпазва хората от рак. Съществуват и други рискови фактори, които може да са по-важни от яденето на плодове и зеленчуци като затлъстяване, физическо бездействие, пушене и пиене на алкохол, казват те. Не е ясно дали яденето на повече плодове и зеленчуци може да намали риска от някои специфични видове рак и затова са необходими повече изследвания, подчертават те.

От 2003 г. Световната здравна организация препоръчва хората да консумират по 400 грама плодове и зеленчуци дневно за добро здраве, разпределени в пет порции от по 80 грама. На 31 октомври 2018 г. СЗО препотвърди тази препоръка като актуална.

Същото количество плодове и зеленчуци – 400 г на ден, разделени по 5 порции, препоръчват и здравните власти на Великобритания, които са актуализирали препоръката си на 8 октомври 2018 г., като са посочили, че петте порции по 80 грама се отнасят на пресни, консервирани или замразени плодове и зеленчуци, но картофите не се броят. Еквивалентът на количествмото сушени плодове е 30 грама за една порция, поясняват те. Също така подчертават, че вместо пет порции по 80 грама плодове и зеленчуци, може да се изпие 150 мл пресен плодов или зеленчуков сок или смути, но само веднъж на ден. Ако ядете боб, леща или грах, то те препоръчват само 1 порция на ден по 80 грама, а останалите 4 порции да са други плодове и зеленчуци, защото бобовите храни, макар да съдържат фибри, имат по-малко хранителни вещества от останалите плодове и зеленчуци.

Една порция плодове се равнява на един плод със средна големина като банан, ябълка, портокал или круша, две или повече сини сливи, седем ягоди или 14-15 череши. Зеленчуковата порция включва например купичка сурови зелени зеленчуци или половин купичка варени зеленчуци.

Снимка: avlxyz