Йога засилва ума и концентрацията


Само 20 минути йога на ден изострят ума, установиха американски изследователи.

Учените открили, че йога е по-ефективна за засилването на ума от традиционната аеробика. Американските изследователи установили, че само една тренировка с Хатха йога значително подобрява скоростта и точността на човека при изследване на работната памет и концентрация.

Йога е древна индийска наука и начин на живот и включва не само физически движения и пози, а също и регулиране на дишането и медитация. Практиката включва активно внимание и концентрация, но потенциалните ползи от нея не бяха цялостно изследвани, заяви ръководителят на изследването Неха Готе, професор по кинезиология (наука за човешките движения), здраве и спорт от университета Уейн Стейт в Детройт, САЩ.

По време на експериментални тренировки по йога участниците били помолени да направят пози в изправено, седнало и легнало положение, като същевременно поддържат стабилно дишане. Упражненията включвали изометрично свиване на различни мускули на тялото, при което мускулите се стягали и отпускали без никакво движение на крайниците.

Упражненията били последвани от медитация, при която участниците се съсредоточавали върху определена поза и дълбоко дишане. След това изследователите накарали участниците да ходят по движеща се пътека за същия период от 20 минути, поддържайки сърдечния си ритъм на ниво между 60 и 70% от максимума.

Те установили, че хората, които правели джогинг 20 минути, не успели да се съсредоточат толкова върху задачите, колкото след тренировката по йога.

Изглежда, че след тренировка по йога участниците успяват по-добре да се съсредоточат върху умствените си ресурси, да обработват информация бързо, по-точно и също така да научават, да помнят и осъвременяват информация по-ефективно, отколкото след тренировка с аеробни упражнения. Дишането и медитацията целят да успокоят ума и тялото и да гонят разсейващите мисли, докато сте съсредоточени върху тялото, позицията и дишането си. Може би тези процеси се пренасят извън йогата, когато изпълнявате умствени задачи или ежедневни дейности, смята Готе, цитиран от агенция БГНЕС.

Zdraven.bg представя няколко часа музика на тибетски пеещи купи, подходяща за йога и релакс:

Снимка: Lyn Tally