Корен от мака – дали помага?


мака

Има ли здравни ползи от приема на корен от мака? Не!

Екипът на Zdraven.bg реши да проучи какви всъщност са ползите за здравето от поредната широко рекламирана хранителна добавка – корен от мака. Оказа се, че няма такива научни доказателства.

Различни сайтове – в България и по света, пропагандиращи масовата употреба на уж полезни необичайни храни и по-точно изкуственте добавки от тях, залъгват любителите на здравословното хранене, че ако си купят корен от мака на прах, ще си подобрят здравето.

Български сайтове като dnes.bg24chasa.bg, lekar.bg, puls.bg, gotvach.bg и пак там, az-jenata.bg, azjenata.com, zdravei.org, zdraveikrasota.bg, zdravosloven.com, fitpersona.com, greenlibrary.bg, belchohristov.com, naturabg.com и други безсрамно тиражират лъжи, че коренът от мака бил храна-чудо, подмладявал и уж помагал за красива кожа, здрави зъби, здраво сърце, здрава щитовидна жлеза, добра костна плътност, мускулна маса, силна памет, срещу лош холестерол, депресия, анемия, хипертония и симптомите на менопаузата, както и увеличавал плодовитостта и при мъже, и при жени. Хич не им вярвайте! В по-умерен тон за реалните ползи на мака се изказват само bb-team.org, fitwell.bg и befit.bg. Открихме също англоезичнa публикация, която се базира на дузина на същия език, стигащи до по-смели твърдения дори – че мака помага срещу левкемия, рак на стомаха, СПИН и туберколоза. Нито едно от тези твърдения не е доказано. Защо ли? Защото не носи такива здравни ползи като изброените по-горе.

Какво всъщност е мака и дали?
Мака или Lepidium meyenii, което е ботаническото наименование, e годно за консумация тревно растение на семейството Кръстноцветни зеленчуци, сред което са зеле, броколи, карфиол, ряпа, артишок и още окол 3000 вида. Мака вирее в Южна Америка, във високите части на планините Андите в Перу (над 4000 м), пише Wikipedia. Може да се консумира прясна като кореноплоден зеленчук. Ако се изсуши, може да се преработи допълнително в брашно за печене или като хранителна добавка.

Едно растение мака съдържа средно 60-75% въглехидрати, 10-14% протеини, 8.5% диетични фибри и 2.2% мазнини. Мака съдържа също полизахариди и алкамиди.

В 10 грама корен от мака се съдържат следните витамини и минерали:
витамин C: 28-29 милиграма (мг) (под ⅓ от препоръчителната дневна доза)
витамин B2: 39 микрограма (мкг) (50 пъти под препоръчителната дневна доза)
витамин B3: 565 мкг (70 пъти под препоръчителната дневна доза)
витамин B6: 114 мкг (17 пъти под препоръчителната дневна доза)
Калций: 25 мг
Мед: 0.6 мг
Желязо: 1.5 мг (17% от препоръчителната дневна доза)
Йод: 52 мкг
Манган: 80 мкг
Калий: 205 мг
Натрий: 1.9 мг
Цинк: 380 мкг (около 5% от препоръчителната дневна доза)

Посочените данни развенчават мита, че маката е “изключително богата” на витамини и минерали и реално не може да се приобщи към т.нар. “супер храни”.

За какво помага мака?
Единственото проучване, което е открило що-годе някакъв положителен ефект от употребата на мака е публикувано във Pharmaceuticals (Basel) на 18 август 2016 г., което целяло да установи възприемчивостта, сигурността и ефикасността от приема на екстракт от черна и червена мака у хората. Става дума за продължило 12 седмици контролирано проучване на случаен принцип прием на екстракт от мака или плацебо. То било проведено сред 175 доброволци, живущи на висока и ниска надморска височина, които приемали орално по 3 грама екстракт от черна или червена мака или плацебо. Първичните резултати отчели промени в сексуалното желание, настроението, енергията, оценката на качеството на здравословен живот и резултата от хроничната планинска болест, т.е. в гликемията, кръвното налягане и нивата на хемоглобина. Приемът на екстракти от червена и черна мака довел до подобряване на настроението, енергията и здравословното състояние и намаляване на симптомите на планинската болест, но в минимални величини спрямо тези, които приемали плацебо.

Проучването констатирало, че мастните киселини и макамидите са по-високи в екстракт от черна мака, отколкото в червена мака. Гама-аминомаслена киселина преобладава пък в екстракт от червена мака. Ефектите върху настроението, енергията и оценката на здравословния живот са по-добри с екстракта от червена мака. Мака намалява също нивата на хемоглобина, но само на висока надморска височина В допълнение учените заключили, че консумацията на екстракти от червена и черна мака е безопасна и двата вида имат добра приемливост, но е по-добра при живущите на висока надморска височина.

Т.е. това проучване отчело, че при прием на мака съвсем леко се подобрява настроението и сексуалното желание, както и енергичността.

Друго проучване, което разгледало на хранителни добавки с мака, рекламирани като стимуланти на либидото, е публикувано в BioMed Reseach International на 15 юни 2014 г. и то установило, че някои от приемащите ги получили следните странични ефекти, посочени в таблица 2 от документа, а именно: промяна в менструалния цикъл и по-лоши симптоми на предменструалния синдром, болезнени чревни спазми, тежък гастрит, повишено кръвно налягане и повишен сърдечен ритъм, безсъние, депресия и безпокойство, поява на акне.

Най-голям интерес у учените предизвикало именно предположенията, че коренът на мака може да повиши енергичността и сексуалното желание и провели няколко изследвания, които засекли този факт, но всяко от тях е не успяло да докаже нищо.

Напр. пилотно проучване за ефекта на добавките с мака върху физическата активност и суксуалното желание у спортисти било публикувано в Journal Of Ethnopharmacol на 10 декември 2009 г. Екипът, провел изследването, заключил, че 14-дневен прием на добавки с мака подобрило спортните резултати при изпълнението на 40-километров пробег и сексуалното желание при 8 (осем) тренирани мъже велосипедисти. Тези обещаващи резултати насърчават дългосрочни клинични проучвания, включващи повече (от осем) доброволци, за да се оцени допълнително ефикасността на добавките с мака при спортисти и нормални индивиди, както и да се проучат възможните механизми за действие, подчертават учените.

Други учени пък решили да проучат ефекта на маката върху психологичните проблеми и сексуалната дисфукция при жените в менопауза. Техните резултати са публикувани в списанието Menopause, бр. ноември-декември 2008 г. Те наблюдавали 14 (четиринадесет) жени в менопауза, някои от които получавали 3.5 грама мака на прах за 6 или 12 седмици, а други плацебо, и заключили, че добавката мака намалявала психологичните симптоми на менопаузата, вкл. тревожност и депресия, както и намалявали сексуалната дисфукция у тях. Това проучване не е престижно основно заради изключително малката бройка изследвани жени, както и карткия период на наблюдение. Учените не следели доброволките след приключване на изследването.

Аналогично пилотно проучване сред 20 (двадесет) жени в менопауза на възраст 41-50 години, които не били на хормонална терапия, на половината от които им давали в продължение на два месеца капсули с мака с общо 2 грама дневно, а на другата половина – плацебо, е публикувано в International Journal of Biomedical Science през юни 2006 г. В заключение написали, че резултатите показали, че повечето жени, които приемали мака, но без да уточняват колко от десетте, били с по-слабо изразени психологически и физически симптоми на менопаузата, и затова смятат, че добавките мака евентуално маже да са заместител на хормоналната терапия. Това проучване също не е прецизно, респективно – нито престижно като доказателства за ефекта на корените мака.

Година по-рано, публикувано също в International Journal of Biomedical Science, но през юни 2005 г., проучване, също предполага, че добавката мака можела да подобри дискомформа от симптомите на менопаузата, като проучили 20 жени, някои от които взимало 2 грама добавка мака, а други плацебо, в продължение на 3 месеца, и още 8 (осем) жени, също разделени на две групи – едната приемащи мака, другата – плацебо, но за 9 месеца. В това поредно непрестижно проучване учените си направили заключение от доброволци, приемали мака, които се броят на пръсти.

По-късно изследване, публикувано в CNS Neuroscience & Therapy през есента на 2008 г., също проучило въздействието на екстакта от мака върху сексуалната дисфунция. При него учените решили да наблюдават 20 (двадесет) пациента с диагноза депресия, вкл. сексуална дисфузия, от които 17 жени, половината на които давали ниска доза добавка мака по 1.5 грама дневно, а на другите – висока доза от 3 грама дневно. Макар само 10 (десетима) пациента да приключили изследването, учените решили, че повишената доза от корен мака намалявала симпомите на дисфукцията и вероятно повишавала либидото. При приемалите по-ниската доза не открили никакъв ефект. И това проучване е далеч от престижно провежданите, за да има научна тежест.

Всяко от тези четири изследвания, проведени по абсурден за науката метод, не доказва реален положителен ефект на добавките мака върху жените в менопауза.

Дали имат положително въздействие върху плодовитостта на мъжете и жените добавките мака, учените направили лабораторни тестове с плъхове и мишки, но не и с хора.

В заключение може да кажем, че няма никаква реално доказана здравна полза от приема на добавки с мака, а хранителната стойност на растението е добра, но не зашеметява. Затова от Zdraven.bg ви съветваме да престанете да си давате парите за мака на прах, а да се съсредоточите върху хапването на плодове и зеленчуци, риба и други безспорно полезни храни за здравословната балансирана диета.

Снимка на мака: Вахе Мартиросян