Намаляване на риска от диабет с диета


Диета, богата на плодове и зеленчуци, но ниска на мазнини, сол и захар, намалява с 50% риска от диабет.

Ограничаването на месото и млечните продукти и придържането към изобилие от плодове и зеленчуци в храната може съществено да намали риска от диабет, твърдят френски специалисти, цитирани от британския вестник Daily Expresss.

Авторите на проучването от Центъра за епидемиологични изследвания и обществено здравеопазване в Париж са установили, че консумацията на животински продукти като месо, сирене и яйчен жълтък предизвикват стомашни киселини, свързани с опасния диабет.

За сметка на това повечето плодове, включително масово смятаните за киселинни лимони и портокали, ефективно неутрализират киселините, преди те да нанесат поражения върху мета болизма.

Изобилието от животински протеини в храната благоприятства крайния киселинен прием, докато повечето плодове и зеленчуци образуват алкални прекурсори, които неутрализират киселинността. Противно на широко разпространеното схващане, повечето плодове като праскови, ябълки, круши, банани и дори лимони и портокали в действителност понижават хранителния киселинен товар след преработването им, обяснява д-р Франсоаз Клавел-Шаплон, ръководител на изследователския екип.

Киселинният товар или излишък на киселини, може да предизвика усложнения в мета болитната система и да намали способността на тялото да регулира инсулиновите нива и в крайна сметка да доведе до развитието на диабет.

Изследването на френските специалисти е обхванало десетки хиляди жени.

Учените са установили, че за онези от тях, придържали се основно към киселинно хранене, вероятността от развитието на диабет тип 2 е била най-голяма.

Резултатите от проучването ни показват, че набавяните чрез храната киселини играят специфична роля в развитието на диабет тип две. Установихме за пръв път в мащабно изследване, че хранителният киселинен товар е свързан със заболяването, независимо от други известни рискови фактори за развитието на диабет, казва д-р Клавел-Шаплон, цитиран от агенция БТА.

Болните от диабет са изложени на 50% висок риск от инфаркт и 25% по-висок риск от инсулт.

Ако хората имат умерена физическа активност – близо 150 минути упражнения седмично (бързо ходене или каране на велосипед), могат да бъдат предотвратени нови случаи на диабет, показват също проучвания.

Д-р Ричард Елиът твърди, че все още е рано да се смята, че има реална връзка между киселините в храните и риска от развитие на диабет. Според него на този етап е сигурно само едно: за да избегнете диабета, трябва да се опитате да поддържате здравословно тегло – с физическа активност и диета, която да е богата на плодове и зеленчуци, но ниска на мазнини, сол и захар.

Снимка: Jay Dodge