Необходими вещества за здравето на жената


жена

Кои са най-необходимите вещества за здравето на жената?

Вещества, задължително необходими за здравето на жената, бяха определени от учените в модерната медицина.

Преди половин век здравословното меню, препоръчвано от диетолозите, било еднакво за мъже и жени. Но през втората половина на XX. век специалистите установили, че различията между двата пола се отразяват и в начина им на хранене.

Представяме полезен списък с необходимите за жените вещества, без които, според експертите, те трудно ще отложат стареенето и последиците от него:

Фолиева киселина
Фолиевата киселина е особено полезна за бременните, защото недостигът й може да предизвика вродени неврологични проблеми при бебетата. Фолиевата киселина е необходима за образу­ването на нови клетки в организма. Има я в обогатените хлебни изделия, пълнозърнест хляб, макарони, спанак, зеле, ядки и бобови култури.

Калций
Недостигът на калций с годините заплашва всяка жена – неслучайно при нежния пол остеопорозата се среща много по-често. Намаленото количество калций в организма оказва влияние също на косата и ноктите. Елементът се съдържа в обезмаслените млечни продукти, броколите, бялото зеле.

Витамин D
Въпреки че се отнася към витамините, в организма ни той работи по-скоро като хормон. Черният дроб и бъбреците го преработват в особена биологично активна форма, която помага за по-ефективното извличане на калция от храната. Витамин D ни защитава от много сериозни заболявания, като рак на гърдата, стомаха и матката, той също така е необходим за нормалната дейност на щитовидната жлеза и предпазва кожата от инфекции и увреждания. Витаминът се съдържа в мазна риба, млечни продукти и яйца.

Желязо
Този минерал играе важна роля за снабдяването на клетките на организма с кислород. Първата последица от недостига на желязо е общата слабост, която при жените се наблюдава три пъти по-често, отколкото при мъжете. Веществото се съдържа в месото, рибата, спанака и различните бобови култури. Особено богати на желязо са пилешкият и телешкият черен дроб, морските продукти.

Целулоза
Целулозата е много важна за добрата работа на храносмилателната и кръвоносната система. Разтворимата целулоза може да се свързва с холестерина и пречи на усвояването му в стомаха. Целулозата дълго се преработва, а продуктите, които я съдържат, обикновено са нискокалорич­ни, което позволява хем да отслабвате, хем да не гладувате. Тя се съдържа в овесени ядки, в царевица, в плодове, особено в ябълки, както и зеленчуци като грах, фасул и броколи.

Мастни киселини омега-3
Те са вид полезни мазнини, които не могат да се “добиват” от самия организъм, затова е важно да ги приемаме с храната. Редовната употреба на продукти, съдържащи омега-3, може да намали риска от инсулт и инфаркт три пъти, затова тези мастни киселини са особено препоръчителни за хора над 45-годишна възраст. Най-богати на омега-3 са мазните видове риба.

Zdraven.bg поздравява всички за добро настроение със специална колекция от песни за жената:

Снимка: Фернандо Аудиберт