Рибата толкова е полезна, колкото я сготвим


риба

Ползата на рибата за организма ни зависи от това как е приготвена за консумация.

От начина на готвене на рибата зависят здравните ползи на омега-3 мастните киселини. Това са установили учени от Хавайския университет в Маноа, САЩ.

Рибата е по-полезна за сърцето, когато се яде печена или варена, а не пържена, сушена или осолена. Добавянето на соев сос (с ниско съдържание на натрий) или тофу към рибата пък има допълнителен положителен ефект за жените.

Изглежда, че варенето или печенето на риба със соев сос и тофу с ниско съдържание на натрий (т.е. сол) и тофу е полезно, докато яденето на пържена, осолена или сушена риба не е, каза Ликсин Менг от Хавайския университет в Маноа, ръководителка на изследаването. Всъщност тези методи на приготвяне на рибата могат да допринесат за вашето здраве. Ние не сравнявахме пряко варена или печена риба срещу пържена риба, но можем да кажем, че варена или печена риба е в защитава здравето, но не и пържената риба.

Откритията също така показват, че ползите за сърцето варират по пол и етническа принадлежност – може би поради начините на готвене на рибата, генетичната чувствителност или хормоналните фактори.

Много изследвания предполагат, че приемът на омега-3 мастни киселини с храната намалява риска от сърдечни заболявания, но малко се знае кой естествен източник всъщност е най-полезен.

В това проучване учените изследват източника, вида, количеството и честотата на поемане на омега-3 в храната сред двата пола и различни етническите групи, живеещи в Хавай и окръг Лос Анжелис. Проучването разглежда хранителните навици и приема на омега-3 на 82 243 мъже и 103 884 жени на възраст между 45 и 75 години без анамнеза за сърдечно заболяване в периода между 1993 и 1996 г.

Изследователите разделили приема на риба тон от консерва и други консервирани риби, риба, с изключение на черупковите риби, или соеви продукти, съдържащи растителни омега-3 (като соя, тофу и шойу) в квинтили, квартили или тертили (т.е. на различни математически величини). Те също така проучили методите на приготвяне на рибата: сурова, печена, варена; пържена; осолена или сушена. В това проучване не отчитали робата на скара.

Мъжете, които консумирали най-много мастни киселини омега-3 (около 3.3 грама дневно), имали 23% по-нисък риск от смърт вследствие на сърдечен проблем. При жените обаче не са открити значителни промени в риска смърт от кардиологични заболявания, освен че осолена и сушена риба увеличава риска за здравето им.

Количеството на приема на Омега-3 е обратно пропорционално на общия риск от смърт поради сърдечно-съдови заболявания при мъжете – тенденция, наблюдавана главно при европейската раса, американците от японски произход и латиноамериканците. Въпреки това, в проучването няма много участници, които да са чернокожи или хавайци, така че резултатите трябва да се интерпретират внимателно, каза Менг.

Жените могат да извлекат максимална полза за здравето си, ако приемат повече соев сос и тофу в комбинация с риба, допълват учените. Добавянето на по-малко от 1,1 грама на ден соев сос към храната е било полезно за мъжете, но не и при количество, по-голямо от 1,1 грама на ден. За жените употребата на соев сос показва ясна обратно-пропорционална връзка със смъртта от сърдечни заболявания. Менг отбеляза, че коен сос, който има високо съдържание на натрий, може да повиши кръвното налягане, затова тя набляга за употребата на продукти с ниско съдържание на натрий (сол). Храненето с тофу също има кардиозащитен ефект във всички етнически групи.

Резултатите от изследването са представени на научната среща на Американската асоциация за сърцето в Орландо, Флорида, през ноември 2009 г. и са публикувани в изданието Science Daily на 20 ноември 2009 г.

Снимка на рибно ястие: Луиз Фариас