СЗО: Тийнейджърите в Европа чувстват по-малко подкрепа и по-голям натиск в училище

тийнейджър

Европейските тийнейджъри чувстват по-малко подкрепа и по-голям натиск в училище, обяви СЗО.

Европейските тийнейджъри изпитват по-голям натиск в училище и чувстват по-малко подкрепа от семейството или връстниците си, предаде БТА, като цитира доклад на Световната здравна организация (СЗО), публикуван на 13 ноември 2024 г.

Документът препоръчва средата, в която живеят младежите, бързо да се подобри.

Делът на подрастващите, които се чувстват подкрепени от семейството си, е намалял от 73% на 67″ за 4 години. Този спад е още по-значим сред момичетата, от които само 64% се чувстват подкрепени в сравнение с предишните 72%.

Все повече млади хора се чувстват под напрежение и заради учебните дейности.

През 2022 г. почти две трети от 15-годишните момичета (63%) казват, че се чувстват под натиск (54% през 2018 г.), в сравнение с 43% от момчетата (40% през 2018 г.), съобщават от европейското представителство на СЗО.

„Съвременните тийнейджъри са изправени пред безпрецедентни предизвикателства в социалната си среда, което може да има дългосрочни последици за тяхното здраве и бъдещи перспективи“, заяви регионалният директор Ханс Клуге, цитиран в съобщението на СЗО.

Младите хора, които получават голяма подкрепа и най-често растат в добра среда, имат по-добро психично здраве от тези, които имат малка или никаква подкрепа, съобщава здравната организация.

В доклада се отбелязва, че изоставянето не е само вкъщи. Тийнейджърите смятат, че имат по-малка подкрепа от връстниците си (от 61% на 58%), като спадът е по-силно изразен сред момичетата (67% на 62%).

„Момичетата често са между противоречивите очаквания за академични постижения и традиционните социални роли, докато момчетата може да са под натиск да изглеждат силни и независими, което ги обезсърчава да търсят подкрепата, от която се нуждаят“, отбелязва Ирене Гарсия-Моя, която е сред авторите на доклада, цитирана в прессъобщението.

За да помогнем на подрастващите да се чувстват по-добре, е важно да се намесим, като вземем предвид спецификите на всеки пол, добави тя.

В доклада се препоръчва също да се създаде приобщаваща училищна среда чрез намаляване на броя на учениците в класовете, прилагане на програми за наставничество и интегриране на социално-емоционалното обучение.

Проучването на СЗО обхваща почти 280 хиляди младежи на възраст 11, 13 и 15 години в 44 държави в Европа и Централна Азия, както и в Канада.

Снимка на тийнейджър: Ana Krach / Pixabay