Прекомерното стоене пред екрана променя мозъка на децата.
Наистина сме в ерата на сензорния екран, поради което почти сме задължени всеки ден да минаваме между нашите смарт телефони, компютри и таблети. Споделяме и тези приспособления с нашите все по-технологични деца, чак до едва прохождащите.
Ново проучване обаче показа, че тези екрани причиняват структурни различия в съзнанието на децата в предучилищна възраст, особено в части, които са свързани с езикови и други умения за ограмотяване.
Според статия за връзката между прекарването пред екран и връзката с мозъка при децата в предучилищна възраст, публикувана в спецализираното издание JAMA Pediatrics на 4 ноември 2019 г., при проучване са били направени сканирания чрез ядрено-магнитен резонанс на 47 здрави деца на възраст между 3 и 5.
Макар при проучването да не се е установило точно как времето пред екрана е променило мозъка им, то показва, че има влияние върху умения като тяхната скорост на обработка на информация от мозъка им .
Проучването показа, че децата, които имат повече екранно време, имат по-ниска структурна цялост в областта на мозъка, поддържаща езика, както и образността и изпълнителни функции, които отчитат психичния контрол и саморегулация.
„Това изследване повдига въпроси дали поне някои аспекти на използване на възприемани през екран медии в ранна детска възраст могат да осигурят неоптимална стимулация по време на това бързо, формиращо състояние на мозъчното развитие“, казва д-р Джон Хътън, директор на Център за изследване на четене и грамотност в детска болница в Синсинати и водещ автор на изследването.
“Въпреки че все още не можем да определим дали екранното време причинява тези структурни промени или предполага дългосрочни рискове за невроразвитие, тези констатации налагат допълнително проучване, за да се разбере какво означават и как да се определят подходящи ограничения за използването на технологиите”, казва още д-р Хътън, цитиран от агенция БГНЕС.
Снимка на дете пред лаптоп: Чък Ъндерууд