Транс мазнини и здраве


Какво трябва да знаем за включените в храните, които купуваме, транс мазнини и как те влияят на нашето здраве?

През есента на 2008 година Европейският парламент препоръча да се въведат правила за задължително отбелязване на съдържащите се транс мазнини върху етикетите на храните и да се помисли за пълна забрана на изкуствения им вариант, пише dnevnik.bg. Причината – в света все още има хора, които вярват, че маргаринът е здравословен. А освен маргарина обаче има още много храни, които съдържат коварните транс мазнини.

Не е достатъчно една мазнина да е от растителен произход, тоест без холестерол и наситени мастни киселини. Най-важното, което трябва да се следи, е дали тя е хидрогенирана. Ако е така, това означава, че е втвърдена чрез химическа реакция с участието на водород и че съдържа транс мазнини (или транс изомери на мастните киселини), което е вредно.

Растителните мазнини в естествения си течен вид са по-скоро полезни. Те понижават лошия холестерол и повишават добрия – този, който прочиства кръвоносните съдове от отлагания. Животинските мазнини пък временно повишават и лошия, и добрия холестерол. При приемане на хидрогенирани растителни мазнини обаче, които са промишлено създадени и пълни с транс изомери, лошият холестерол се повишава, добрият спада и това положение се задържа доста дълго време, докато организмът търси начин да се справи с несвойствената храна. Този двоен отрицателен ефект върху съотношението между добрия и лошия холестерол е два пъти по-силен от ефекта на животинските мазнини.

Транс мазнините толкова натоварват сърдечно-съдовата система, че според учени от Харвардския институт за обществено здраве замяната им с течни растителни мазнини би предотвратила по 30 хил. смъртни случая годишно в Съединените щати. Българското здравно министерство също посочва прекалената употреба на транс мазнини сред факторите за големия брой сърдечно-съдови заболявания.

В България обаче избягването на транс мазнините все още е доста по-трудно, отколкото в САЩ, където обявяването им върху опаковката на хранителните продукти е задължително. Поради ниската им цена и висока трайност те се използват едва ли не навсякъде. Освен това няма изискване за споменаване на съдържанието им върху опаковката на стоките у нас. Така че, ако пише само “растителни мазнини”, не става ясно дали са хидрогенирани или не. Затова е добре да се предпочитат продукти с подробна информация за съдържанието, поне докато и в България се въведат по-строги правила в тази област.

Ето списък с храни, които съдържат транс мазнини:
– почти всички продукти в заведенията за бързо хранене;
– готовите баници и закуски, бутер тесто, промишлено произведени тестени изделия с много малки изключения;
– солети, чипс, царевични пръчици;
– в шоколад, където пише растителни мазнини, но има шоколади и с краве масло, които са по-полезни;
– т. нар. растителна сметана, в която единственият растителен елемент е хидрогенирана мазнина;
– пуканки за микровълнова печка;
– маргарин.

Снимка: Joelle Nebbe-Mornod