Уникално лечение с далматинци на деца със специални потребности


Двадесет пловдивски деца със специални потребности са включени в уникално за България лечение на деца с помощта на кучета.

Канис терапията е насочена предимно към деца със специални образователни потребности, но е подходяща и за такива с поведенчески проблеми. В терапевтичен център Слънчице в Пловдив успешно е преминала пилотната фаза на проекта и интересът към новата услуга набира скорост. В момента с децата общуват 2 специално обучени кучета от породата далматинец, обясни в интервю за Дарик психологът Радка Цонкова – ръководител екип към центъра.

Тя обясни, че предимно се ползват големите породи кучета, но на първо място по важност е те да преминат тестовете за агресия. За различните видове терапия се подбират подходящи животни.

Например при деца с ниска самооценка и/или проблеми с общуването добре обученото куче може да направи чудеса. Детето извежда животното в междучасията, на детската площадка и се насърчава да демонстрира умения заедно с него. По този начин предизвиква интереса на останалите върху себе си и по-лесно общува.

При деца с „кастрирана” спонтанност и изискващи родители са подходящи по-енергичните и игриви породи.

Важно е да се каже, че самото куче не се натоварва със свръхочаквания при терапията. Животното е вид медиатор и мотиватор на децата да се справят с проблема си, подчерта Цонкова. Аутистичното дете може в игра с кучето да му връзва различни шалчета и по този начин да се научи да разпознава цветовете.

За малчугани с двигателни проблеми рехабилитацията преминава през игри и упражнения със самото животно – така болката не се усеща толкова и децата по-лесно преминават през терапията.

600x120

Комуникацията с животни влияе благоприятно и на възрастните. Хората нямат изразени защитни механизми към тях. Животните са една чиста форма, с която е много по-лесно да се слеем. Когато този процес се следи от терапевт, който знае в каква посока да насочи общуването – резултатите са видими, допълни Цонкова.

Екип от специалисти на центъра – логопед, психолог, рехабилитатор, се запознава с всяко едно дете и определя подходящата терапия или комбинация от лечения за него. От там обмислят да започнат съвместна работа с училищата и детските градини в града, насочена към деца с ниска самооценка и проблеми с общуването.

Снимка: Ricardo Robles