Фибри и пълнозърнести храни намаляват риска от незаразни болести


фибри

Високият прием на диетични фибри и пълнозърнести храни се свързва с намален риск от незаразни болести като сърдечно-съдови заболявания, диабет и рак.

Според редица систематични прегледи и мета-анализи на наблюдателни проучвания и клинични изследвания, проведени в продължение на близо 40 години, показват ползите за здравето от консумирането на поне 25-29 грама или повече диетични фибри на ден.

Освен това хранителен режим с много зърнени храни, зеленчуци и плодове поддържа теглото, кръвното налягане и холестерола в желаните граници.

Много често фибрите са евтини и достъпни. Много малко хора обаче консумират необходимите за здравето минимум 25 грама дневно. А е добре количеството да е дори повече от 30 г. Във Великобритания 30 грама фибри дневно приемат само 9% от хората, посочва Science Daily.

Учени от университетите на Отаго и на Дънди са анализирали 185 изследвания, извършени през предишните 40 години, както и резултатите от 58 клинични изпитания с повече от 4600 участници.

Предишните прегледи и мета-анализи обикновено са изследвали един-единствен индикатор за качеството на въглехидратите и ограничен брой заболявания, така че не е било възможно да се установи кои храни да се препоръчват за защита срещу редица състояния, казва авторът на проучването проф. Джим Ман от Университета на Отаго, Нова Зеландия.

Хората, консумиращи много фибри, намаляват риска от смърт от сърдечно-съдово заболяване, инсулт, диабет или рак на дебелото черво с 16 до 24 процента. За всеки допълнителни 8 грама фибри в храната опасността от тези заболявания намалява с 5 до 27 %.

Нашите констатации предоставят убедителни доказателства за насоки за храненето, които се фокусират върху увеличаването на диетичните фибри и върху замяната на рафинираните зърна с цели зърна. Това намалява риска от смърт от широк кръг от важни заболявания, допълва ученият.

Богатите източници на диетични фибри включват пълнозърнести храни, варива, зеленчуци и плодове.

Ползите за здравето от фибри се подкрепят от над 100 години изследвания в областта на химията, физичните свойства, физиологията и ефектите върху метаболизма. Богатите на фибри пълнозърнести храни, които изискват дъвчене и задържане на голяма част от тяхната структура в червата, повишават ситостта и спомагат за контрол на теглото и така могат да повлияят благоприятно на нивата на липиди и глюкоза. Разграждането на фибрите в дебелото черво от обитаващите бактерии има допълнителни широкообхватни ефекти, включително защита от рак на дебелото черво, казва професор Джим Ман.

Докато проучването да не показва никакви рискове, свързани с диетичните фибри, авторите отбелязват, че високият им прием може да има лош ефект за хора с ниски нива на желязо или минерали, тъй като високите нива на прием на пълнозърнести храни могат да намалят нивата на желязо. Изследователите също така отбелязват, че изследването се отнася главно до естествено срещащи се в храните фибри, а не върху синтетични и извлечени влакна, като произвежданите хранителни добавки.

Резултатите от настоящото проучване са публикувани в специализираното издание Lancet на 10 януари 2019 г.

Снимка на храни, богати на фибри: Стив Биззине